جلد 10 - شماره سال ۱۳۹۹                   ‫جلد (10): 87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pournesaei G S, Pirkhaefi A R, Sedaghati Fard M. Designing a Neuropsychological Model of Creative Mind Development in Children with Dyscalculia. mejds. 2020; 10 :87-87
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1736-fa.html
پورنسایی غزل سادات، پیرخائفی علی‌رضا، صداقتی فرد مجتبی. طراحی الگوی عصب‌روان‌شناختی خلاق‌سازی ذهن در کودکان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا. مجله مطالعات ناتوانی. 1399; 10 () :87-87

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1736-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی
2- گروه جامعه شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (683 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال یادگیری معضلی است که کارکردهای عصب‌روان‌شناختی دانش‌آموزان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هدف این پژوهش، طراحی الگوی عصب‌روان‌شناختی خلاق‌سازی ذهن در کودکان حساب نارسا بود.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر، در زمرهٔ طرح‌های توصیفی-همبستگی گذشته‌نگر بود. جامعهٔ آماری را ۱۸۰۰ نفر از دانش‌آموزان پایهٔ اول تا ششم شهرستان بندرانزلی تشکیل دادند که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند. ابتدا با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد ده مدرسهٔ ابتدایی از کل مدارس شهرستان انتخاب شد. پس از مراجعه به مدارس، آزمون هوش وکسلر (۲۰۰۴) و آزمون ریاضیات کی‌مت (۱۹۸۸) روی دانش‌آموزان اجرا گردید و تعداد ۲۰۴ نفر از دانش‌آموزان حساب نارسا، انتخاب شدند. پرسشنامه‌های کارکردهای اجرایی (۲۰۰۲)، آزمون غلبهٔ طرفی مغز (۱۹۶۵)، آزمون خلاقیت (۱۳۷۲)، پرسشنامه‌های ادراکی-حرکتی کراتی (۱۹۶۷)، آزمون دیداری-فضایی بلوک‌های کرسی (۱۹۷۲) و آزمون حافظهٔ آلووی (۲۰۰۸) روی این دانش‌آزموزان اجرا شد. بررسی الگوی پیشنهادی با نرم‌افزار لیزرل و با استفاده از تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری با سطح معناداری ۰٫۰۱ صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میان متغیرهای کارکردهای اجرایی با خلاق‌سازی (۰٫۳۶ Beta=، ۰٫۰۰۳ =p) رابطه وجود دارد؛ همچنین میان خلاق‌سازی با کارکرد ادراکی (۰٫۳۰ Beta=، ۰٫۰۰۳ =p)، حرکتی (۰٫۲۱ Beta=، ۰٫۰۰۱ =p)، بینایی-فضایی (۰٫۳۶ Beta=، ۰٫۰۰۳=p) و حافظه (۰٫۲۴ Beta=، ۰٫۰۰۳ =p) رابطه مشاهده می‌شود. با انجام برازش مدل نهایی، شاخص‌های برازش به‌ترتیب برای مجذور خی (۰٫۰۵=p، ۴٫۶۸CMIN=)، شاخص برازش تطبیقی (۰٫۹۱CFI=)، مقدار شاخص برازش مقتصد هنجارشده (۰٫۶۶۱ =PNFI) و ریشهٔ میانگین مربعات خطای برآورد (۰٫۰۶RMSEA=) به‌دست آمد که نشان داد مدل حاصل برازش مناسبی برای داده‌ها دارد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر، الگوی طراحی‌شده بر بهبود مشکلات عصب‌روان‌شناختی کودکان دبستانی مفید است و استفاده از الگوی مذکور به معلمان کمک خواهد کرد تا این مشکلات دانش‌آموزان را شناسایی و درمان کنند.

متن کامل [PDF 815 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/6/29 | پذیرش: 1398/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb