جلد 10 - شماره سال ۱۳۹۹                   ‫جلد (10): 31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, Sadipoor E, Dortaj F, Moatamedi A, Farrokhi N. Designing and validating the cognitive-social cognitive package and determining its effectiveness on the cognitive-executive functions and language skills of preschool children with attention deficit hyperactivity disorder. mejds. 2020; 10 :31-31
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1608-fa.html
احمدی مریم، سعدی پور اسماعیل، درتاج فریبرز، معتمدی عبدالله، فرخی نورعلی. طراحی و اعتبارسنجی بستهٔ آموزشی توانمندسازی شناختی-‌اجتماعی و تعیین اثربخشی آن بر کارکردهای شناختی‌-اجرایی و مهارت‌های زبانی کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال کم‌توجهی‌-بیش‌فعالی. مجله مطالعات ناتوانی. 1399; 10 () :31-31

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1608-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (780 مشاهده)
زمینه و هدف: دوران کودکی از مراحل بسیار مهم زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد. هدف این پژوهش، تدوین و اثربخشی آموزش توانمندسازی شناختی-اجتماعی بر کارکردهای شناختی-اجرایی، مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زبانی کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی بود. 
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کمّی و کیفی (آمیخته) بود. بدین‌منظور، نمونه‌ای متشکل از ۶۰ نفر از کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی منطقه ۱۴ شهر تهران به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی از نوع خوشه‌ای، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامهٔ کانرز (۱۹۹۸)، پرسشنامهٔ رتبه‌بندی کارکردهای اجرایی- شناختی جیویا و همکاران (۲۰۰۰)، پرسشنامهٔ مهارت اجتماعی ماتسون (۱۹۸۳)، آزمون رشد مهارت زبانی نیوشا توسط ملایری و همکاران (۱۳۸۸) بود. مداخلهٔ آموزشی شامل توانمندسازی شناختی- اجتماعی بود که طی پنج‌جلسه بر روی گروه آزمایش به اجرا در آمد. داده‌های به‌دست‌آمده به‌وسیلهٔ تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌و‌تحلیل شدند. 
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش توانمندسازی شناختی- اجتماعی بر کارکردهای اجرایی- شناختی، مهارت اجتماعی و مهارت زبانی مؤثر است (۰٫۰۰۱>p). همچنین، تفاوت معناداری بین پس‌آزمون و پیگیری گروه آزمایش وجود ندارد و می‌توان گفت که نتایج به‌دست‌آمده از ثبات کافی برخوردار است. 
نتیجه‌گیری: می‌توان با بستهٔ آموزشی توانمندسازی شناختی و اجتماعی میزان کارکردهای اجرایی و مهارت اجتماعی و مهارت زبانی کودکان پیش‌دبستانی که مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی هستند را افزایش داد. 
متن کامل [PDF 723 kb]   (240 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/3/19 | پذیرش: 1398/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb