جلد 10 - شماره سال ۱۳۹۹                   ‫جلد (10): 102 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberi-Rad A, Heidari H, Davoodi H. Parenting Program on Mothers’ Emotion Regulation and Mother-Child Interactions in Children with Behavioral Disorders. mejds. 2020; 10 :102-102
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1535-fa.html
صابری‌راد احمد، حیدری حسن، داوودی حسین. اثربخشی برنامهٔ فرزندپروری براساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری. مجله مطالعات ناتوانی. 1399; 10 () :102-102

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1535-fa.html


1- گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (714 مشاهده)
زمینه و هدف: مادران کودکان با اختلال رفتاری در تنظیم هیجان خویش و تعامل با فرزندشان با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند. فرزندپروری نامناسب منجربه واکنش‌های هیجانی نامطلوب و تعامل نامناسب با کودک می‌شود؛ بنابراین، پژوهش حاضر به‌‌منظور بررسی اثربخشی برنامهٔ فرزندپروری براساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری انجام شد.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری این پژوهش را مادران کودکان با اختلال رفتاری شهرستان ورامین تشکیل دادند. آزمودنی‌ها به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند؛ به‌نحوی‌که اعضای هر گروه پانزده نفر بود. برای گروه آزمایش، آموزش برنامهٔ فرزندپروری براساس مدل ساندرز در ده جلسه اجرا شد؛ درحالی‌که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. ابزارهای این پژوهش پرسشنامهٔ تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج و مقیاس رابطهٔ کودک-والد رابرت سی ‌پیانتا بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در سطح معناداری ۰٫۰۵ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش برنامهٔ فرزندپروری براساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان در مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری در مرحلهٔ پس‌آزمون اثر معناداری دارد (۰٫۰۰۱>p). درواقع، آموزش برنامهٔ فرزندپروری براساس مدل ساندرز سبب بهبود تنظیم هیجان در مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری شده است. 
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، برنامه‌ریزی برای آموزش برنامهٔ فرزندپروری براساس مدل ساندرز نقش مهمی در تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری دارد.
متن کامل [PDF 520 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1398/2/11 | پذیرش: 1398/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb