جلد 10 - شماره سال ۱۳۹۹                   ‫جلد (10): 95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighat Zadeh R, Ghamarani A, Yarmohamadiyan A, Faramarzi S, Malekpour M. Sensory Processing on Executive Functions in Primary School Girls with Dyslexia. mejds. 2020; 10 :95-95
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1486-fa.html
حقیقت زاده راحله، قمرانی امیر، یارمحمدیان احمد، فرامرزی سالار، ملک پور مختار. تأثیر روش پردازش حسی بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان دختر شهر اصفهان. مجله مطالعات ناتوانی. 1399; 10 () :95-95

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1486-fa.html


1- دانشگاه اصفهان
2- استادیار دانشگاه اصفهان
3- دانشیار دانشگاه اصفهان
4- استادتمام دانشگاه اصفهان
چکیده:   (951 مشاهده)
زمینه و هدف: ازآنجاکه نارساخوانی یکی از عوامل مهم در نبود پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در دورهٔ ابتدایی است، مطالعهٔ حاضر با هدف بررسی تأثیر روش پردازش حسی بر عملکرد مهارت کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان دختر شهر اصفهان انجام گرفت. 
روش‌بررسی: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه گواه بود. نمونه‌ها ۳۰ نفر از دانش‌آموزان نارساخوان ارجاع‌شده به مرکز اختلالات یادگیری اصفهان در سال تحصیلی ۱۳۹۷ بودند که با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند؛ سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه ۱۵نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. در گروه آزمایش طی ده جلسهٔ یک‌ساعته، آموزش پردازش حسی اجرا شد؛ درحالی‌که گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل آزمون مقیاس مهارت‌های اجرایی کودکان (داوسون و گوئیر، ۲۰۰۸) که توسط والدین در دو مرحلهٔ پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد و همچنین آزمون هوش وکسلر (۱۹۹۴) بود. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ و به‌منظور مقایسهٔ کارکردهای اجرایی در دو گروه آزمایش و گواه از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد (۰٫۰۵>p).
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین نمرات کلی کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان و گواه (۰٫۰۰۱>p) و همچنین نمرات ابعاد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان گروه‌های آزمایش و گواه (۰٫۰۰۱>p) تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش روش پردازش حسی توانسته است بر توان‌مندی‌های کارکردهای اجرایی گروه آزمایش تأثیر معنا‌داری داشته باشد و باعث افزایش نمره در ابعاد آن شود. این تمرین‌ها می‌تواند به‌عنوان روشی برای بهبود عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان استفاده شود. 
متن کامل [PDF 435 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/1/25 | پذیرش: 1398/2/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb