جلد 10 - شماره سال ۱۳۹۹                   ‫جلد (10): 93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M, Rashidi A, Mortezavi-Nezhad M, Banimin G. Cognitive Emotion Regulation Strategies Training on Psychological Problems of Depression, Anxiety and Stress in Deaf Students. mejds. 2020; 10 :93-93
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1422-fa.html
عاشوری محمد، رشیدی اعظم، مرتضوی نژاد مریم، بنیمین غزاله سادات. اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر مشکلات روان‌شناختی افسردگی و اضطراب و تنیدگی دانش‌آموزان ناشنوا. مجله مطالعات ناتوانی. 1399; 10 () :93-93

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1422-fa.html


1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدهٔ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان،
2- دانشکدهٔ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (787 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به‌‌منظور بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر مشکلات روان‌شناختی افسردگی و اضطراب و تنیدگی دانش‌آموزان ناشنوا انجام شد.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌‌آزمون و گروه گواه بود. جامعهٔ آماری این پژوهش را دانش‌آموزان ناشنوای دختر ۱۶تا۲۰سالهٔ شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تشکیل دادند. در این پژوهش ۲۸ نفر از دانش‌آموزان ناشنوا شرکت داشتند که به‌روش نمونه‌گیری دردسترس از مدرسهٔ ناشنوایان میر انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان با گمارش تصادفی در دو گروه ۱۴نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در هشت جلسه آموزش برنامهٔ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان شرکت کرد؛ درحالی‌که گروه گواه در لیست انتظار ماند. ابزار این پژوهش مقیاس افسردگی و اضطراب و تنیدگی لاویباند و لاویباند (۱۹۹۵) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در سطح معناداری ۰٫۰۵ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که دو گروه آزمایش و گواه در مشکلات روان‌شناختی افسردگی و اضطراب و تنیدگی در مرحلهٔ پس‌آزمون تفاوت معناداری دارند. آموزش برنامهٔ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر مشکلات روان‌شناختی افسردگی و اضطراب و تنیدگی دانش‌آموزان ناشنوا اثر معناداری داشته است (۰٫۰۰۱>p). درواقع، آموزش برنامهٔ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سبب بهبود مشکلات روان‌شناختی افسردگی و اضطراب و تنیدگی دانش‌آموزان ناشنوا شده است. 
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، استفاده از برنامهٔ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با نتایج مثبت و مؤثری همراه است؛ بنابراین، برنامه‌ریزی برای آموزش برنامهٔ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نقش مهمی در مشکلات روان‌شناختی افسردگی و اضطراب و تنیدگی دانش‌آموزان ناشنوا دارد.
متن کامل [PDF 541 kb]   (127 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1397/12/10 | پذیرش: 1398/1/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb