جلد 10 - شماره سال ۱۳۹۹                   ‫جلد (10): 100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nourmohammadi A A, Entesarfoumani G, Hejazi M, Morovati Z. Study Skills Training (SQ3R and SQ4R) on Students’ Test Anxiety. mejds. 2020; 10 :100-100
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1410-fa.html
نورمحمدی علی اشرف، انتصارفومنی غلام حسین، حجازی مسعود، مروتی ذکرالله. اثربخشی آموزش مهارت‌های مطالعه (SQ3R و SQ4R) بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان. مجله مطالعات ناتوانی. 1399; 10 () :100-100

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1410-fa.html


1- گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان
چکیده:   (970 مشاهده)
زمینه و هدف: بسیاری از دانش‌آموزان تحت‌تأثیر اضطراب امتحان قرار می‌گیرند که پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیت‌هایی مانند موقعیت امتحان است؛ ازاین‌رو یکی از برنامه‌های کاهش اضطراب امتحان، آموزش مهارت‌های مطالعه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های مطالعه (SQ3R و SQ4R) بر کاهش اضطراب امتحان انجام شد.
روش‌‌بررسی: این مطالعه نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری را تمامی دانش‌آموزان پایهٔ دوم متوسطهٔ دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ تشکیل ‌دادند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای ابتدا از بین نواحی سه‌گانهٔ کرمانشاه یک‌ناحیه به‌صورت تصادفی انتخاب شده و از بین آن ناحیه دو دبیرستان در نظر گرفته شد. پرسشنامهٔ اضطراب امتحان ساراسون روی تمامی دانش‌آموزان به تعداد ۲۹۴ نفر، اجرا گردید. پس از اجرای پرسشنامه‌ها از دانش‌آموزان دارای نمرهٔ بیشتر در اضطراب امتحان، تعداد ۴۵ نفر انتخاب شده و به‌صورت تصادفی و به‌طور مساوی در دو گروه آزمایش و یک‌گروه گواه قرار گرفتند. پروتکل آموزشی مهارت‌های مطالعه (SQ3R و SQ4R) طی هشت جلسهٔ ۴۵‌دقیقه‌ای به دانش‌آموزان گروه‌های آزمایشی ارائه شد؛ اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. در پایان دوره، پس‌آزمون از هر سه گروه گرفته شد. تجزیه‌‌و‌تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس در سطح معناداری ۰٫۰۵ صورت گرفت. 
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های مطالعه (SQ4R و SQ3R) موجب کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان می‌شود برای   SQ3R  و SQ4R به ترتیب (۰٫۰۰۴=p) و (۰٫۰۰۱>p)؛ همچنین تفاوت معناداری بین دو مهارت (SQ4R و SQ3R) وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: مهارت‌های مطالعه (SQ4R و SQ3R) هر دو در کاهش اضطراب امتحان مؤثر است. به معلمان و مشاوران مدارس توصیه می‌شود برای کاهش اضطراب امتحان از این مهارت‌ها استفاده کنند.
متن کامل [PDF 514 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1397/12/1 | پذیرش: 1398/2/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb