جلد 10 - شماره سال ۱۳۹۹                   ‫جلد (10): 51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahidi S, Manzari Tavakoli A, Manzari Tavakoli H, Soltaninejad A. The Role of Executive Functions in Predicting Math Anxiety in Students with Dyscalculia. mejds. 2020; 10 :51-51
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1262-fa.html
وحیدی سولماز، منظری توکلی علیرضا، منظری توکلی حمدلله، سلطانی نژاد امان الله. نقش کارکردهای اجرایی (حافظهٔ کاری، استدلال، سازماندهی) در پیش‌بینی اضطراب ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. مجله مطالعات ناتوانی. 1399; 10 () :51-51

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1262-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان
چکیده:   (1087 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات یادگیری و ناتوانی در ریاضیات ازجمله مسائلی است که استعداد و توانایی کودکان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارکردهای اجرایی در پیش‌بینی اضطراب ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود.
روش‌بررسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهٔ آماری این پژوهش عبارت بود از تمامی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی شهر کرمان که به مراکز اختلال یادگیری در سال ۱۳۹۶ مراجعه کردند. از بین آنان تعداد ۱۰۰ دانش‌آموز به‌شیوهٔ نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده‌شده شامل خرده‌آزمون تشابهات وکسلر (وکسلر، ۲۰۰۳)، آزمون آندره ‌ری (آندره ری، ۱۹۴۲)، خرده‌آزمون حافظهٔ رقمی وکسلر (وکسلر، ۲۰۰۳)، مقیاس اضطراب ریاضی (چیو هنری، ۱۹۹۰) و آزمون هوش (ریون، ۱۹۸۳) بود. داده‌ها در دو سطح توصیفی (ضریب همبستگی پیرسون) و استنباطی (آزمون تحلیل رگرسیون) توسط نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۱ تجزیه‌و‌تحلیل شدند. 
یافته‌ها: هر سه متغیر حافظهٔ کاری و استدلال و سازماندهی قدرت پیش‌بینی اضطراب ریاضی را در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی داشت (۰٫۰۰۱>p). طبق یافته‌های این پژوهش با یک‌واحد افزایش در حافظهٔ کاری ۰٫۳۸ نمره در اضطراب ریاضی کاهش یافت و یک‌واحد افزایش در سازماندهی و استدلال به‌ترتیب باعث کاهش ۰٫۲۶ و ۰٫۴۹ نمره در اضطراب ریاضی کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی شد. 
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌های این پژوهش و اهمیت نقش حافظهٔ کاری و استدلال و سازماندهی در اضطراب ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژهٔ ریاضی، توجه به این موضوعات به متخصصان در این زمینه توصیه می‌شود. 
متن کامل [PDF 625 kb]   (223 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1397/9/7 | پذیرش: 1397/11/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb