جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shaker Ardakani L, Rahimi M, Saleh Zadeh M. Effect of Commitment and Acceptance Therapy on Social and Emotional Adjustment in Mothers of Children with Mental and Physical Disabilities. mejds. 2017; 7 :77-77
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-569-fa.html
شاکر اردکانی لیلا، رحیمی مهدی، صالح زاده مریم. اثربخشی شیوهٔ درمان مبتنی‌بر تعهد و پذیرش بر سازگاری اجتماعی و عاطفی مادران با فرزند معلول ذهنی و جسمی. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :77-77

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-569-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، یزد
2- دانشگاه یزد
چکیده:   (3860 مشاهده)

 چکیده
زمینه و هدف: مهمترین عامل سلامت روانی، وجود محیط خانوادگی سالم است. محیط زندگی را می‌توان طوری تنظیم کرد که اگرچه سبب بهبود وضع افراد نشود، موجب تخریب آن‌ها نیز نباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی شیوهٔ درمانی مبتنی‌بر تعهد و پذیرش بر سازگاری اجتماعی و عاطفی مادران فرزندان معلول ذهنی و جسمی است.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون‌پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. بدین‌منظور ۴۰ نفر از مادران دارای فرزند معلول ذهنی به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و. سپس به‌صورت تصادفی به دو گروه ۲۰نفرهٔ آزمایش و کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه پرسشنامهٔ سازگاری بل را تکمیل‌ کرده و افراد گروه آزمایش در هشت جلسه تحت‌درمان گروهی «مبتنی‌بر تعهد و پذیرش» قرار گرفتند. درنهایت اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌وسیلهٔ پرسشنامه با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه‌و‌تحلیل شد. 
یافته‌ها: نتایج آماری نشان داد شیوهٔ درمانی مبتنی‌بر تعهد و پذیرش در مقیاس سازگاری اجتماعی گروه آزمایش از ۲۲٫۲ به ۱۱٫۹۰ (۰٫۰۰۱>p)؛ لیکن در گروه کنترل تغییر درخورتوجهی یافت نشد. 
نتیجه‌گیری: درمان مبتنی‌بر تعهد و پذیرش می‌تواند یکی از راهکارهای مقابله با مشکلات عدیدهٔ مادران فرزند معلول به‌شمار آید.
 

متن کامل [PDF 586 kb]   (1670 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۱

فهرست منابع
1. Bahrami F, Rezvan S. Relationship between Anxious Thoughts and Metacognitive Beliefs in High School Students with Generalized Anxiety Disorder. IJPCP. 2007; 13 (3):249-255. [Persian]
2. Poorfaraj Emran M. Acceptance and commitment therapy effectiveness on students' social phobia. University of Medical Sciences and Health Services anymore. Journal of Knowledge & Health. 2011;18:1-5.[Persian]
3. Safavi M, Mousavi SM, Lotfi R. Correlation between Emotional Intelligence and Socio-emotional Adjustment in Pre-university Girl Students in Tehran in 2008. Pajoohandeh Journal. 2010;14(5):255-261.[Persian]
4. Mobaraki A, Zadehbagheri G. Comparison of Knowledge and Attitude of Mothers with Mentally Retarded Children with Those without Mentally Retarded Children in Gachsaran (1382). 2003; 31; 81- 90.[Persian]
5. Malekpoor M, Farahani H, Aghaee A, Bahrami E. The Effect of Life-Skills Training on Mothers Stress Having Mentally Retarded and Normal Children. JOEC. 2006; 6 (2) :661-676.[Persian]
6. Singhi PD, Goyal L, Pershad D, Singhi S, Walia BNS. Psychosocial problems in families of disabled children. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice. 1990;63(2):173-182. [DOI:10.1111/j.2044-8341.1990.tb01610.x]
7. Roemer L, Orsillo SM. An open trial of an acceptance-based behavior therapy for generalized anxiety disorder. Behavior therapy. 2007;38(1):72-85. [DOI:10.1016/j.beth.2006.04.004]
8. Azin A, Mousavi SM. Investigate the role of schools of social adjustment of high school students. Journal of Applied Sociology. 2011;22(41):183-200.[Persian]
9. Aghamohamadian Sherbaf HR. Evaluate the effectiveness of two methods of psychoanalysis and cognitive therapy approach to increase the level of compatibility issues. [Master's thesis]. Tarbiat Modares University;1995.
10. Twohig MP, Hayes SC, Masuda A. Increasing willingness to experience obsessions: Acceptance and commitment therapy as a treatment for obsessive-compulsive disorder. Behavior therapy. 2006;37(1):3-13. [DOI:10.1016/j.beth.2005.02.001]
11. Shaghaghi F, Kakajoybary E, Salami F. The effect of family education on the mental health of parents of mentally retarded children educable. PNU Tehran. 2009.
12. Vowles KE, Sowden G, Ashworth J. A Comprehensive Examination of the Model Underlying Acceptance and Commitment Therapy for Chronic Pain. Behavior Therapy. 2014 May 1;45(3):390-401. [DOI:10.1016/j.beth.2013.12.009]
13. Khamis V. Psychological distress among parents of children with mental retardation in the United Arab Emirates. Social Science & Medicine. 2007;64(4):850-857. [DOI:10.1016/j.socscimed.2006.10.022]
14. Salari M, Kashaninia Z, Davachi A, Zoladl M, BABAIE G. Effect of education on coping strategies of mothers who have educable mentally retarded children. 2001; 6(23):1-9.[Persian]
15. Jazaee K. Comparison of coping with stress in parents of mentally retarded children and normal primary school in Birjand city academic year 2000 -2001. Journal of exceptional education. 2003;29: 21- 24.
16. Zandi H. Examine the relationship between coping strategies and mental health in parents educable mentally retarded children and parents of normal children in Sanandaj. [Unpublished MA thesis in psychology]. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences: Tehran, Iran; 2006.[Persian]
17. Jamali T. Comparison of quality of life for parents of boys and girls educable mentally retarded and normal parents aged 10 -8 Tehran. [Unpublished MA thesis in psychology]. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences: Tehran, Iran.
18. Ronit GE. The differences between fathers and mothers of young adults with mental retardation in the stress levels coping strategies and attitudes toward integration of their sons/ doughters in to the community. University Haife.2002.
19. Schütze R, Rees C, Preece M, Schütze M. Low mindfulness predicts pain catastrophizing in a fear-avoidance model of chronic pain. Pain. 2010;148(1):120-127. [DOI:10.1016/j.pain.2009.10.030]
20. Warfield ME, Krauss MW, Hauser-Cram P, Upshur CC, Shonkoff JP. Adaptation during early childhood among mothers of children with disabilities. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics. 1999; 20 (1):9-16. [DOI:10.1097/00004703-199902000-00002]
21. Hosseyniaei A, Ahadi H, Fata L, Heidarei A, Mazaheri MM. Effects of group acceptance and commitment therapy (ACT) based training on job Stress and Burnout. Iranian Journal Of Psychiatry And Clinical Psychology. 2013;19(2): 109-120.[Persian]
22. Gutiérrez O, Luciano C, Rodríguez M, Fink BC. Comparison between an acceptance-based and a cognitive-control-based protocol for coping with pain. Behavior therapy. 2004;35(4):767-783. [DOI:10.1016/S0005-7894(04)80019-4]
23. Izadi R, Abedi MR. Alleviation of obsessive symptoms in treatment-resistant obsessive-compulsive disorder using acceptance and commitment-based therapy. Feyz, Journal of Kashan University of Medical Sciences. 2013; 17(3):275-286. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb