جلد 9 - شماره سال ۱۳۹۸                   ‫جلد (9): 109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi Sadati S K, Paridokht S. The Effect of 8 Weeks Selected Physical Exercises on the Development of Fundamental movement and Cognitive Skills in 8 to 10 Years Old Girls with Developmental Coordination Disorder. mejds. 2019; 9 :109-109
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1147-fa.html
موسوی ساداتی سیدکاظم، پریدخت سمیه. تأثیر هشت هفته تمرین منتخب ورزشی بر رشد مهارت‌های بنیادی و شناختی دختران هشت تا ده سال دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله مطالعات ناتوانی. 1398; 9 () :109-109

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1147-fa.html


1- واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی
2- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (71 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به‌دلیل مشکل در مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت در بازی و ورزش، از کودکان هم‌سن خود ضعیف‌ترند و به نظر می‌رسد که حین بازی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. به‌همین‌دﻟﯿﻞ، ﺗﺸﺨﯿﺺ به‌موقع و ﻧﯿﺰ اﺗﺨﺎذ راهکارﻫﺎی ﺣﻤﺎیﺘﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ایﻦ ﮐﻮدﮐﺎن اﻣﺮی ﺿﺮوری ﻣﺤﺴﻮب می‌شود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر تمرینات منتخب ورزشی بر رشد مهارت‌های بنیادی و رشد شناختی این کودکان بود.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر، نیمه‌تجربی و از نوع پیش‌آزمون‌پس‌آزمون بود. تعداد ۳۰ شرکت‌کننده که معیار ورود به تحقیق را با استفاده از پرسش‌نامهٔ اختلال هماهنگی رشدی (DCD-Q) داشتند، به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی جایگزین شدند. گروه تجربی ۲۴ جلسه تمرینات منتخب ورزشی را انجام داد. متغیرهای حرکتی (نظیر مهارت‌های جابه‌جایی و کنترل شیء، تعادل ایستا، تعادل پویا) و مهارت شناختی قبل و بعد از اعمال متغیر مستقل (تمرینات ورزشی) توسط آزمون‌های معتبر رشد حرکتی درشت (TGMD2)، تست تعادل ایستای لک‌لک، تست تعادل پویای ستاره و آزمون برج لندن اندازه‌گیری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با آزمون‌های شاپیرو ویلک، لوین، همگنی شیب رگرسیون و کوواریانس در نرم‌افزار SPSS-23 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که تمامی متغیرهای گروه تجربی از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون افزایش معنا‌دار داشتند (۰٫۰۰۱>p)؛ درحالی‌که این اختلاف میانگین از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون در گروه کنترل مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: مداخلات حرکتی و ورزشی زودهنگام می‌تواند سهم بزرگی در بهبود نقص حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی ایفا کند.
متن کامل [PDF 725 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb