جلد 9 - شماره سال ۱۳۹۸                   ‫جلد (9): 20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhoodi F, Saeed Manesh M, Mirshahi F. Solution-Focused Brief group Therapy on self-esteem and test anxiety First secondary school female students in Koshkoueeh City. mejds. 2019; 9 :20-20
URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1058-fa.html
فرهودی فرزاد، سعیدمنش محسن، میرشاهی فرزاد. اثربخشی آموزش گروهی کوتاه ‌مدت راه‌حل محور بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش-آموزان دختر متوسطه اول شهر کشکوئیه. مجله مطالعات ناتوانی. 1398; 9 () :20-20

URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1058-fa.html


1- واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه علم و هنر یزد
چکیده:   (168 مشاهده)
 
زمینه و هدف: مشاهدات نشان می‌دهد که آموزش کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور در زمینهٔ مشکلات رفتاری و هیجانی و تحصیلی و نیز ارتقای مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در اقشار مختلف مراجعان ازجمله نوجوانان و دانش‌آموزان مؤثر است. مطالعهٔ حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور بر حرمت خود و اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر متوسطهٔ اول‌ انجام شد.
روش‌بررسی: طرح پژوهش نیمه‌‌تجربی با گروه آزمایش و گواه بود و به‌صورت پیش‌آزمون و مداخله و پس‌آزمون ارزیابی شد. جامعهٔ آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطهٔ اول شهر کشکوئیه در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ تشکیل ‌دادند. از میان مدارس متوسطهٔ اول شهر کشکوئیه، یک‌مدرسه به‌طور تصادفی انتخاب شده و پس از غربالگری اولیه، ۵۰ نفر از دانش‌آموزان دختر به‌شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۵n=) و گواه (۲۵n=) قرار گرفتند. به‌منظور اندازه‌گیری اضطراب امتحان از پرسشنامهٔ اسپیلبرگر (۱۹۸۰) و برای اندازه‌گیری حرمت خود از پرسشنامهٔ حرمت خود کوپر اسمیت (۱۹۶۷) استفاده شد. برنامهٔ مداخله در هشت جلسهٔ ۹۰دقیقه‌ای انجام پذیرفت. داده‌ها توسط تحلیل کوواریانس یک‌راهه با نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که به‌کارگیری ‌مشاورهٔ گروهی راه‌حل‌محور موجب افزایش حرمت خود (۰٫۰۰۱p) و کاهش اضطراب امتحان (۰٫۰۰۱p) دانش‌آموزان گروه آزمایش درمقایسه با گروه گواه می‌شود.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان بیان کرد که یک‌دوره درمان گروهی کوتاه‌مدت راه‌حل‌محور می‌تواند باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش حرمت خود دانش‌آموزان دختر متوسطه گردد.

 
متن کامل [PDF 529 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb