برنامه های محرم 1403 تلویزیون

 

رسانه ملی ویژه برنامه‌های مختلفی را برای ماه محرم تدارک دیده است.

همزمان با آغاز ماه محرم و عزای سید و سالار شهیدان، «حسینیه بهشت» حوالی ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

در این برنامه شیخ اسماعیل رمضانی به عنوان کارشناس مذهبی همراه با پیر غلامان و شاعران اهل بیت حضور خواهند داشت. تبیین و بررسی قیام امام حسین (ع) و همچنین نوحه و شعر خوانی ذاکران و شاعران اهل بیت از جمله بخش‌های این برنامه است.

«حسینیه بهشت» در ۱۴ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به همت گروه معارف شبکه دو سیما و به تهیه کنندگی علیرضا کاردان امین و کارگردانی محمد حسام مدنی تهیه و تولد شده است، از شنبه ۱۶ تیر همزمان با شب اول ماه محرم حوالی ساعت ۲۱:۳۰ هر شب از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

همزمان با آغاز ماه محرم «سفیر» به شبکه دو می آید

ویژه برنامه‌های رسانه ملی برای ماه محرم

مجموعه نمایشی «سفیر» با بازی ماندگار فرامرز قریبیان از یکشنبه هفدهم تیر ماه روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

نسخه سینمایی این مجموعه که نخستین فیلم بلند سینمایی با موضوع عاشورایی است، در اکران خود در ایران و لبنان با استقبال بسیار خوب و گسترده مخاطبان روبرو شد. این سریال سینمایی روایت سفر قیس بن مسهر صیداوی، سفیر امام حسین (ع) به کوفه است؛ که فرامرز قریبیان با ایفای نقش قیس در این مجموعه، یکی از ماندگارترین نقش‌های دوره فعالیت هنری خود را رقم زد.

«سفیر» که به کارگردانی فریبرز صالح تهیه شده است، از یکشنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

ویژه برنامه های رسانه ملی برای ماه محرم

تدارک شبکه مستند برای ایام محرم

مستند «حماسه تاج الشعرا» تولید جدید شبکه مستند سیما است که در ۱۵ قسمت ۳۶ دقیقه‌ای در ایام محرم هر شب ساعت ۲۰ و تکرار ساعت ۴ و ۱۰ پخش می‌شود.

این مستند پرتره‌ای از شاعر معاصر و مذهبی مرحوم حاج عباس قلی یحیوی ملقب به تاج الشعرا می‌باشد. عباس قلی یحیوی از شاعران مرثیه سرای آذری زبان ایرانی اهل اردبیل است. اغلب سروده‌های وی به زبان ترکی آذری بوده و در سروده‌های خود از قالب شعری حماسی استفاده نموده‌است. تخلص او ابتدا «احقر» بود که بعدا به نام خانوادگی خود یعنی «یحیوی» تغییر داده است.

مستند «ترکیب بند» یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای است که شنبه ۱۶ تیر ساعت ۱۹ از این شبکه پخش می‌شود.

این مستند روایتی است با موضوع ترکیب‌بند‌هایی که در موضوع عاشورا و مصائب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) سروده شده است که شناخته شده‌ترین آنها ترکیب‌بند محتشم کاشانی است. در ادامه سعی شده از طریق بررسی زندگ ینامه محتشم کاشانی و سیر آثار و ارادت وی به امام حسین (ع) و خاندان نبوت به این مسئله پرداخته شود که چگونه این ترکیب‌بند تا این‌حد ماندگار شده است. این مستند روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

مستند «دربند» یک قسمت ۵۰ دقیقه‌ای است که پنجشنبه ۲۱ تیر ساعت ۱۸ روی آنتن می‌رود.

ویژه برنامه های رسانه ملی برای ماه محرم

این مستند به برگزاری مراسم محرم در شهر دربند قفقاز و روایت آن از زبان ریش سفیدان و شبیه خوان‌ها پرداخته است. همچنین بخش‌هایی از سختی‌های برگزاری مراسم و شعائر عاشورا در زمان حکومت سوسیالیستی شوروی را روایت می‌کند. این مستند روز بعد ساعت ۱۳ تکرار می‌شود.

مستند «نغمه سرا» یک مستند ۳۰ دقیقه‌ای است که دوشنبه ۱۸ تیر ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

این مستند به بررسی ضبط فایل‌های صوتی مراسمات مذهبی و سخنرانی‌های انقلابی در دهه پنجاه می‌پردازد. «نغمه سرا» روز بعد ساعت ۱۵ تکرار می‌شود.

مجموعه مستند «ترمه» در ۳۰ قسمت به معرفی یک اثر هنری و رسانه‌ای در فضایی مذهبی و خانوادگی مردم شهر و روستا می‌پردازد. این مجموعه داستان‌های پشت صحنه تولیدات ماندگار هنری و آئینی، نیات و هنرمند تحت تاثیر اعنقادات مذهبی و زحمات اثری که در جان‌ها نفوذ می‌کند و در تاریخ ثبت را بیان می‌کند.

مستند «قصه‌های اربعین» ویژه برنامه اربعین حسینی شبکه مستند است. این برنامه ۲۵ دقیقه‌ای در ۶ قسمت به تهیه کنندگی و کارگردانی مصطفی دالایی است. در این مستند کارگردان سعی دارد تا در مراسم پیاده روی اربعین به دنبال سوژه‌های مختلفی باشد تا در مسیر برگشت به ایران به سراغ محل زندگی و موقعیت افراد حاضر در سوژه برود و با کارشناسان به بحث و گفتگو بپردازد.

مجموعه مستند «گنجینه» مجموعه‌ای از بهترین مستندات دهه ۴۰ تا ۷۰ به تهیه کنندگی و کارگردانی حنیف شهپرراد است که در یک قسمت از این مجموعه مستندی با نام «چتر سبز، نخل جهرم» ساخته دکتر احمد ضابطی جهرمی است که با موضوع نخل برداری در ماه محرم در دهه ۶۰ و در شهرستان جهرم استان فارس فیلبرداری شده است.

همچنین مستند «سیه پوشان» ساخته‌ی شهاب الدین عادل در دهه ۷۰ است که به مراسم‌ها و آئین‌های محرم حسینی در شهر دزفول می‌پردازد.

در شبکه مستند زمان ویژه‌ای نیز برای ناشنوایان در نظر گرفته شده است که منتخبی از مستند‌های عاشورایی را پخش می‌کند.

ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) در «فصل خروج» شبکه چهار

ویژه برنامه «فصل خروج» از سلسله برنامه‌های «ماجرا»، در دهه اول محرم در ۱۰ قسمت پخش می‌شود.

ویژه برنامه های رسانه ملی برای ماه محرم

عنوان فصل برگرفته از کلام امام حسین علیه‌السلام است که فرمودند: «به درستی که من برای اصلاح امت جدم خروج کردم» و در برنامه پیش‌رو، هدف امام حسین علیه‌السلام از قیام، از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

امام حسین (ع) از سال ۴۰ تا ۶۰ هجری، با حضور حجت‌الاسلام جواد سلیمانی؛ امام حسین (ع) و قیام علیه منکر بزرگ، با حضور محمدحسین رجبی دوانی. قیام برای اصلاح با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری؛ انگیزه امر به معروف از منظر فقهای معاصر، با حضور آیت‌الله محسن اراکی برخورد‌های واگرایانه با واقعه کربلا، با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر روستایی؛ خروج امام عدم بیعت یا تشکیل حکومت؟ با حضور محمد اسفندیاری؛ دعوت امام از مردم بصره؛ امام حسین، گفتگو و صلح، با حضور حجت‌الاسلام حامد منتظری مقدم؛ امام حسین علیه السلام شهادت عرفانی، فدیه‌ای و تکلیفی، با حضور سعید طاووسی و هدف از قیام در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای، با حضور حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی؛ عناوین و مهمانان برنامه هستند.

برنامه ماجرا «فصل خروج» از ۱۶ تا ۲۷ تیر، روز‌های شنبه تا چهارشنبه در ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

تهیه کنندگی این برنامه را سید یزدان ملک آبادی و میزبانی آن را حمید سبحانی صدر به عهده دارند.

بوی عطر عاشقی در شبکه نسیم پیچید

با فرا رسیدن ایام سوگواری سید الشهدا علیه السلام، شبکه نسیم از روز شنبه ۱۶ تیرماه جدول پخش خود را تغییر می‌دهد.

در ایام سوگواری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام، شبکه نسیم برنامه‌های تولیدی جدید از جمله سری جدید «از سرگذشت»، «مجلس واقعه»، «باب الحسین (ع)»، «آن لحظه»، «من حسین (ع) را دوست دارم»، «نسیم آوا» و «با حسین (ع) حرف بزن» را در کنداکتور دهه اول محرم خود جانمایی کرده است.

سری جدید «از سرگذشت» به تهیه کنندگی محسن نجفی سولاری و کارگردانی محمد پیوندی با اجرای علی اکبر قلیچ با دکوری متفاوت هر شب ساعت ۲۱ از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه درقسمت اول با مطرح کردن داستان سوژه اجتماعی و در قسمت دوم با حضور یک سلبریتی که زندگی خودش را مطرح می‌کند و در جایی که نقطه عطفی با سوژه اجتماعی دارد به قسمت دوم برنامه اضافه خواهد شد. در پایان هر قسمت یک کوله به میهمان‌های هر برنامه تقدیم خواهد شد تا در روز اربعین شاید مسافر سیدالشهدا باشند.

«مجلس واقعه» به تهیه کنندگی مصطفی احمدی یک برنامه آیین تعزیه خوانی شهیدان دشت کربلاست که هر شب ساعت ۲۲ از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود و در هر قسمت یک مجلس تعزیه خوانی برپا خواهد شد.

تعزیه یکی از مؤلفه‌های فرهنگی آئینی کشور است، اما نسل جدید با آن آشنایی ندارد و به همین دلیل شبکه نسیم سراغ چنین برنامه ایی رفته است. محور برنامه، نمایش تعزیه است و در آن گفتگو‌هایی هم صورت می‌گیرد.

«باب الحسین (ع)» به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا خوش بیان در شهادت سالار شهیدان هر شب به صورت زنده ساعت ۱۲ بامداد از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه با حضور مداحان معروف، کارشناس مذهبی و گفتگو با مادران شهید و ایتم شریک روضه که به مداحان معروفی که در قید حیات نیستند پرداخته می‌شود.

ویژه برنامه های رسانه ملی برای ماه محرم

«آن لحظه» به تهیه کنندگی حسن کچویی و کارگردانی محمد گواهی اصفهانی هر شب ساعت ۱۹ از شبکه نسیم در ایام محرم به روی آنتن می‌رود. این برنامه با سبکی متفاوت و تلفیق تئاتر، مستند و گفتگو با کارشناس به مسایل تاریخی و زنان تاثیر گذار از گذشته تا کنون خواهد پرداخت.

«آن لحظه» تعریفی است که چه شد در لحظه دوستداران امام حسین از او جدا شدند و بالعکس افرادی در لحظه به سمت امام حسین برگشتند و کنار او قرار گرفتند.

«من حسین (ع) را دوست دارم» به تهیه کنندگی و اجرای سامان ارس خان و کارگردانی سجاد ساعی هر شب ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش خواهد شد. این برنامه در پنج شب اول محرم گفتگو با چهره‌هایی که تمام عمر خود را برای امام حسین گذاشتند خواهد بود و از شب ششم تا سیزدهم محرم به عزاداری‌های یزد پرداخته می‌شود.

«نسیم آوا» به تهیه کنندگی و با اجرای محمدرضا محبی دیگر برنامه تدارک دیده شده ایام ماه محرم این شبکه است که هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه نسیم به روی آنتن خواهد رفت.

پخش تیتراژ‌های ماندگار فیلم و سریال‌های محرمی، موسیقی‌های محرمی، حضور خوانندگان جوان، گروه‌های سرود، کارشناس نوحه نواحی اصیل، نوحه خوانندگان معروف کشور در هیت‌ها و … از جمله بخش‌های این برنامه خواهد بود.

همچنین برگزیده فصل‌های پیشین مجموعه محبوب «با‌حسین (ع) حرف بزن» هر شب ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

منبع – yjc

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا