جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
2- دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (559 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی محتوایی برنامهٔ آموزشی سبک اسنادی و اثربخشی آن بر سلامت‌روان در دختران نوجوان با آسیب بینایی بود. 
روش‌بررسی: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعهٔ مطالعه‌شده در پژوهش را نوجوانان دختر نابینا در شهرستان اسلامشهر و بهارستان تشکیل می‌داد. نمونه‌گیری به‌صورت در‌دسترس صورت گرفت، ۳۰ دختر نوجوان با نمرهٔ پایین سلامت‌روان انتخاب و به‌شیوهٔ تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش طی ۱۲ جلسهٔ ۹۰ دقیقه‌ای به‌صورت گروهی تحت آموزش برنامهٔ تدوین‌شدهٔ سبک اسناد قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. داده‌های پژوهش به‌وسیلهٔ پرسشنامهٔ سلامت‌روان با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک‌راهه (آنکوا) تحلیل شدند. 
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که برنامهٔ آموزشی تدوین‌شده در مرحلهٔ بعد از مداخله بر افزایش سلامت روان تأثیر دارد (۰٫۰۰۱>p). همچنین در مؤلفه‌های اضطراب و بی‌خوابی، عملکرد اجتماعی و افسردگی سلامت‌روان (به غیر از مؤلفهٔ نشانهٔ جسمانی) بین گروه مداخله و گروه کنترل در پس‌آزمون، اختلاف معنادار مشاهده شد (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: برنامهٔ آموزشی سبک اسناد منجر به ارتقای سطح سلامت روان در دختران نوجوان نابینا شده است.


 
متن کامل [PDF 607 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۵