جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami S, Sharifi Daramadi P, Delavar A, Asadzadehd H. Developing an explanatory style training program and its effectiveness on mental health in adolescent girls with visual impairment. MEJDS. 2017; 7 :79-79
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-920-fa.html
کرمی شجاع، شریفی درآمدی پرویز، دلاور علی، اسدزاده حسن. تدوین برنامهٔ آموزشی سبک اسناد و اثربخشی آن بر سلامت‌روان در دختران نوجوان با آسیب بینایی . مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :79-79

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-920-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
2- دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (401 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی محتوایی برنامهٔ آموزشی سبک اسنادی و اثربخشی آن بر سلامت‌روان در دختران نوجوان با آسیب بینایی بود. 
روش‌بررسی: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعهٔ مطالعه‌شده در پژوهش را نوجوانان دختر نابینا در شهرستان اسلامشهر و بهارستان تشکیل می‌داد. نمونه‌گیری به‌صورت در‌دسترس صورت گرفت، ۳۰ دختر نوجوان با نمرهٔ پایین سلامت‌روان انتخاب و به‌شیوهٔ تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش طی ۱۲ جلسهٔ ۹۰ دقیقه‌ای به‌صورت گروهی تحت آموزش برنامهٔ تدوین‌شدهٔ سبک اسناد قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. داده‌های پژوهش به‌وسیلهٔ پرسشنامهٔ سلامت‌روان با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک‌راهه (آنکوا) تحلیل شدند. 
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که برنامهٔ آموزشی تدوین‌شده در مرحلهٔ بعد از مداخله بر افزایش سلامت روان تأثیر دارد (۰٫۰۰۱>p). همچنین در مؤلفه‌های اضطراب و بی‌خوابی، عملکرد اجتماعی و افسردگی سلامت‌روان (به غیر از مؤلفهٔ نشانهٔ جسمانی) بین گروه مداخله و گروه کنترل در پس‌آزمون، اختلاف معنادار مشاهده شد (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: برنامهٔ آموزشی سبک اسناد منجر به ارتقای سطح سلامت روان در دختران نوجوان نابینا شده است.


 
متن کامل [PDF 607 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb