جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
2- استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
چکیده:   (686 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: در جهان دغدغه‌برانگیز کنونی، اگر افراد نتوانند زندگی کاری لذّت‌بخشی را تجربه کنند، با مشکلات جدی در سلامت روان روبه‌رو می‌شوند. ازاین‌رو دینداری نقش مهمی در سلامت روان دارد؛ لذا هدف این پژوهش رابطهٔ دینداری در کار با تاب‌آوری و شادکامی در میان معلمان مدارس استثنایی شهر زاهدان بود. 
روش‌بررسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهٔ آماری را تمامی معلمان مدارس استثنایی شهر زاهدان شامل دوره‌های ابتدایی و متوسطهٔ اول و متوسطهٔ دوم، در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ تشکیل دادند. با روش نمونه‌گیری دردسترس، تعداد ۱۳۵ نفر به‌عنوان نمونهٔ آماری انتخاب شدند. داده‌ها بااستفاده از پرسشنامهٔ دینداری در کار لین و نوتون و واندروین، مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون و مقیاس شادکامی هیل و آرگیل جمع‌آوری شدند. برای تحلیل داده‌ها، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به‌کار گرفته شد. داده‌ها به‌کمک ویراست ۲۱ نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل شدند. 
یافته‌ها: باتوجه به نتایج حاصل‌از داده‌ها، بین مؤلفه‌های دینداری در کار (ارتباط، معنا، اجتماع، پرهیزگاری و واگذارکردن) با تاب‌آوری در معلمان مدارس استثنایی رابطهٔ مثبت و معناداری وجود دارد (۰٫۰۰۱>p). نتایج حاصل‌از تحلیل رگرسیون چندمتغیره برای پیش‌بینی تاب‌آوری معلمان مدارس خاص نشان داد که مؤلفهٔ معنا، مهم‌ترین پیش‌بینی‌کنندهٔ تاب‌آوری در این معلمان است (۰٫۰۰۴>p)؛ همچنین نتایج مشخص کرد: بین مؤلفه‌های دینداری در کار (ارتباط، معنا، اجتماع، پرهیزگاری و واگذارکردن) با شادکامی در معلمان مدارس استثنایی رابطهٔ مثبت و معناداری مشاهده می‌شود (۰٫۰۰۱>p). نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیره هم‌زمان برای پیش‌بینی شادکامی معلمان مدارس خاص بیان کرد که مؤلفهٔ اجتماع، مهم‌ترین پیش‌بینی‌کنندهٔ شادکامی در این معلمان است (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد یاری‌جستن از ایمان و باورهای دینی در کار، سبب ارتقای تاب‌آوری و ایجاد شادکامی در معلمان مدارس استثنایی، جهت مقابله با تنیدگی‌ها و پریشانی‌های روان‌شناختی ناشی‌از فشارکاری و خستگی‌های ناشی‌از آموزش دانش‌آموزان، می‌شود.
 
متن کامل [PDF 677 kb]   (300 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۶