جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دکتری علوم اعصاب‌شناختی دانشگاه علم‌وهنر یزد
2- دانشجوی کارشناسی‌ارشد بالینی کودک‌ونوجوان دانشگاه علم‌وهنر یزد
چکیده:   (257 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: لکنت آشفتگی در روانی گفتار است و با تکرار، مکث یا کشیده‌گویی شناخته می‌شود. این ناروانی‌ها می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت روانی فرد داشته باشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و عزت‌نفس نوجوانان دارای لکنت ۱۴تا۱۸سال شهرستان مبارکه انجام گرفت.
روش‌بررسی: طرح پژوهش، شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود.در این پژوهش، از نوجوانان دارای لکنت مراجع کلینیک‌های توان‌بخشی شهر مبارکه تعداد۲۰ نفر، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پس‌از انجام پیش‌آزمون به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۰=n) و کنترل (۱۰=n) قرار گرفتند. مداخله در هشت جلسه به‌اجرا درآمد. در گروه آزمایش و کنترل میزان اضطراب با پرسشنامهٔ افسردگی و اضطراب و استرس ۲۱ (DASS-21) و عزت‌نفس با پرسشنامهٔ عزت‌نفس آیزنک قبل و بعداز مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ، آنالیز کوواریانس تک‌متغیره به‌کار گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که درمان گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد بر نمرات اضطراب (۰٫۰۰۱ نتیجه‌گیری: بنابر نتایج این پژوهش، به درمان‌گران درحیطهٔ کار با نوجوانان دارای لکنت توصیه می‌شود از درمان گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد، جهت کاهش اضطراب و افزایش عزت‌نفس آنان استفاده کنند.

 
متن کامل [PDF 567 kb]   (140 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۱