جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 96 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrabi Pari ُ, Talepasand S, Nazifi M, Rahimian Boogar I. Effective set shifting training on reducing symptoms of ADHD . MEJDS. 2017; 7 :96-96
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-835-fa.html
محرابی پری سحر، طالع پسند سیاوش، نظیفی مرتضی، رحیمیان بوگر اسحاق. اثربخشی آموزش جابه‌جایی تکلیف بر کاهش نشانگان بیش‌فعالی و نقص‌توجه (ADHD). مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :96-96

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-835-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه سمنان
2- دانشیار دانشگاه سمنان
3- استادیار دانشگاه بجنورد
چکیده:   (57 مشاهده)
چکیده
هدف: بیش‌فعالی و نقص‌توجه از اختلال‌های رفتاری‌روانی مهم و پربسامد در کودکان است. هدف این پژوهش اثربخشی آموزش جابه‌جایی تکلیف بر کاهش نشانگان بیش‌فعالی و نقص‌توجه بود.
روش‌بررسی: روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری این پژوهش تمامی دانش‌آموزان ابتداییِ دارای اختلال ADHD شهرستان سمنان در سال ۱۳۹۵-۹۶ بودند. نمونهٔ این پژوهش تعداد ۲۴ دانش‌آموز دارای اختلال ADHD بودند که به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. برای گروه آزمایش ۱۰ جلسهٔ آموزش ۴۵‌دقیقه‌ایِ جابه‌جایی تکلیف اجرا شد. ابزار‌های پژوهش شامل؛ پرسشنامهٔ تجدیدنظرشدهٔ مقیاس درجه‌بندی کانرز والدین و آزمون ماتریس پیشروندهٔ رنگی ریون بود.
یافته‌ها: برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند‌متغیره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که در پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در نقص‌توجه، بیش‌فعالی و حالت ترکیبی آن تفاوت معناداری داشتند (۰٫۰۰۱ نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر جابه‌جایی تکلیف برای کاهش شدت و نشانگان بیش‌فعالی و نقص‌توجه، کارآمد است و استفاده از آن توصیه می‌شود. تلویحات کابردی در یافته‌ها بحث شد.
متن کامل [PDF 825 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb