جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorseyed S R, Aghaei E, Poorseyed S M. The effectiveness of group cognitive-behavioral training on reducing psychological problems and irrational beliefs of mothers of children with intellectual disability. MEJDS. 2017; 7 :95-95
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-832-fa.html
پورسید سیدرضا، آقایی الهه، پورسید سیدمهدی. اثر‌‌بخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی بر کاهش مشکلات روان‌شناختی و باور‌‌های غیر‌منطقی مادران کودکانِ با ناتوانی هوشی. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :95-95

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-832-fa.html


1- دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
2- کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
3- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
چکیده:   (167 مشاهده)


چکیده
هدف: مادران کودکانِ با ناتوانی هوشی از مشکلات روان‌شناختی و باورهای غیرمنطقی رنج می‌برند. هدف این پژوهش بررسی اثر‌بخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی بر کاهش مشکلات روان‌شناختی و باور‌‌های غیر‌‌منطقی مادران کودکانِ با ناتوانی هوشی بود.
روش‌بررسی: روش تحقیق حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری این پژوهش، شامل تمامی مادران کودکانِ با ناتوانی هوشی شدید تحت پوشش ادارهٔ بهزیستی شهر ابرکوه بود. برای انتخاب آزمودنی‌ها از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. به‌‌منظور اجرای پژوهش پس از مصاحبهٔ بالینی، ۴۰ نفر از مادران کودکان با ناتوانی هوشی شدید که سلامت روان‌شناختی پایینی داشتند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه ۲۰ نفرهٔ آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، به‌مدت ۸ جلسه (در هر هفته دو جلسه) در برنامهٔ آموزش شناختی-رفتاری تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل بدون دریافت هیچ‌گونه آموزشی نیز در لیست انتظار برای دریافت آموزش قرار گرفت. هر دو گروه آزمایش و کنترل پس از پایان جلسات آموزشی، از لحاظ سلامت روان‌شناختی بررسی مجدد شدند. داده‌های پژوهش حاضر با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون تحلیل‌ کواریانس در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل آماری شد. 
یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش شناختی-رفتاری گروهی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معناداری کاهش مشکلات روان‌شناختی و باور‌های غیر‌منطقی را در مرحلهٔ پس‌آزمون در پی داشته است (۰٫۰۰۱>P).
نتیجه‌گیری: مادران کودکان با ناتوانی هوشی با کمک آموزش شناختی-رفتاری گروهی می‌توانند از توانمندی‌های خود بهرهٔ بیشتری برده و در برابر استرس‌های زندگی مقاوم‌تر گردند که در نهایت به افزایش سلامت روان‌شناختی آنان منجر می‌شود.
 

متن کامل [PDF 727 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb