جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1411 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: کارکردهای اجرایی شامل حافظهٔ فعال، بازداری پاسخ و انعطاف‌پذیری شناختی نقش تعیین‌کننده در عملکرد روزمره و آمادگی ورود به مدرسه برای کودکان پیش‌دبستانی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش‌های کارکرد اجرایی بر مهارت‌های حافظهٔ فعال، انعطاف‌پذیری شناختی، بازداری پاسخ، توجه، برنامه‌ریزی و مهارت‌های پایهٔ ریاضی کودکان پیش‌دبستانی در معرض خطر برای بروز مشکلات ریاضی بود.
روش‌بررسی: این پژوهشی نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. تعداد ۴۰ کودک در معرض خطر برای مشکلات ریاضی از بین شش مرکز پیش‌دبستانی و مهدکودک منطقهٔ دو در شهر تهران انتخاب شدند. این انتخاب به‌صورت غربالگری چند‌مرحله‌ای بوده و پس از آن افراد به‌‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. گروه آزمایش ۲۴ جلسه آموزش کارکردهای اجرایی را دریافت کرد. در‌حالی‌که گروه کنترل برنامه‌های آموزشی معمول مهدکودک و مراکز پیش‌دبستانی را تجربه می‌کرد. آزمودنی‌ها پیش و پس از مداخله در حیطه‌های شناختی و تحصیلی ارزیابی شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تفاوت معنا‌دار گروه آزمایش و کنترل (۰٫۰۰۱>p) در مؤلفه‌های حافظهٔ فعال و انعطاف‌پذیری شناختی با میزان تأثیر ۰٫۴۲ در حیطهٔ حافظهٔ فعال و ۰٫۲۲ در مؤلفهٔ انعطاف‌پذیری شناختی است. در‌حالی‌که تغییر معناداری در نمرات بازداری پاسخ، توجه، برنامه‌ریزی و مهارت‌های پایه ریاضی مشاهده نشد. (۰٫۰۵>p).
نتیجه‌گیری: با عنایت به یافته‌های این پژوهش، ارائهٔ آموزش کارکردهای اجرایی می‌تواند به‌عنوان بخشی از برنامهٔ آموزشی کودکان پیش‌دبستانی در مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی استفاده شود.

متن کامل [PDF 690 kb]   (374 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری کامل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۷