جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zabihollah N, moradi N, soltani M, latifi M, Maghamianzadeh M. A Comparative Study of Voice Handicap Index Scores of Female Teachers in Special and Ordinary Elementary Schools in Ahvaz -Iran. MEJDS. 2017; 7 :40-40
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-743-fa.html
ذبیح اله ندا، مرادی نگین، سلطانی مجید، لطیفی محمود، مقامیان زاده محمد. مقایسهٔ شاخص معلولیت صوتی معلمان زن مدارس استثنایی و مدارس عادی مقطع ابتدایی شهر اهواز . مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :40-40

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-743-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی‌ارشد گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز- ایران
2- استادیار مرکزتحقیقات توانبخشی عضلانی - اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز
3- مربی مرکزتحقیقات دیابت، دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز
4- عضو هیئت علمی گروه برق آموزشکدهٔ فنی پسران دزفول، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، دزفول
چکیده:   (89 مشاهده)


چکیده
زمینه وهدف: عواملی مثل جنسیت، مقطع تدریس و مشخصات دانش‌آموزان، می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات صوتی را تشدید کنند. این مطالعه بااستفاده از پرسشنامهٔ «شاخص معلولیت صوتی»، مشکلات صوتی معلمان زن مقطع ابتدایی را در مدارس استثنایی و مدارس عادی، با هم مقایسه کرد. 
روش‌بررسی: در این پژوهش مقطعی، تعداد ۸۸ نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شهر اهواز، با طیف‌ سنی ۲۶تا۴۰ سال، شامل ۴۴ نفر از مدارس استثنایی و ۴۴ نفر از مدارس عادی شرکت کردند. نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و ازنظر سوابق تدریس با هم منطبق شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامهٔ شاخص معلولیت صوتی را تکمیل کردند و به‌علت توزیع غیرنرمال داده‌ها، نمرات پرسشنامهٔ دو گروه بااستفاده از آزمون‌های من‌ویتنی و کای‌دو با هم مقایسه شد. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در زیرآزمون جسمی (۰٫۰۱۰=p) و امتیاز کلی پرسشنامه (۰٫۰۱۱=p) و فراوانی امتیاز بیشتر از ۱۴٫۵(۰٫۰۴۰=p)، تفاوت معنادار بود و معلمان زن مقطع ابتدایی در مدارس استثنایی (۲٫۳۳۳ =OR)، بیش از دو برابر معلمان مدارس عادی، در خطر ابتلا به مشکلات صوتی بودند. 
نتیجه‌گیری: طبق نتایج مطالعهٔ حاضر، سلامت صوتی معلمان زن مدارس استثنایی مقطع ابتدایی، درمقایسه با همکاران‌شان در مدارس عادی، درمعرض خطر بیشتری است؛ لذا برگزاری کلاس‌های آموزشی متخصصان، به‌منظور افزایش آگاهی و آموزش تکنیک‌های پیشگیرانه از مشکلات صوتی، برای این گروه از معلمان، در اولویت قرار دارد. 

متن کامل [PDF 477 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb