جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار دانشگاه بجنورد
چکیده:   (363 مشاهده)


چکیده
زمینه و هدف
: ناتوانی یادگیری غیرکلامی به‌عنوان نقص در پردازش اطلاعات غیرکلامی با عملکرد ضعیف در کارکردهای اجرایی، همراه است که منجربه مشکلات تحصیلی می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تقویت کارکردهای اجرایی بر پیشرفت تحصیلی کودکان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی اجرا شد. 
روش‌بررسی: جامعهٔ آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزانی با ناتوانی یادگیری بود که در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ به مرکز اختلالات یادگیری شهر شیروان مراجعه کرده بودند. حجم نمونهٔ این پژوهش ۳۰ نفر از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی پایۀ دوم تا پنجم، دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی بود. دانش‌آموزان دارای ملاک‌های تشخیصی ناتوانی یادگیری غیرکلامی در دو گروه کنترل و آزمایش به‌صورت همتاسازی قرار گرفتند. برای پیش‌آزمون و پس‌آزمون از آزمون‌های استانداردشده حساب، آزمون تشخیص توانایی خواندن و آزمون نوشتن محقق‌ساخته استفاده شد. برای گروه آزمایش درطول ۱۲ جلسهٔ درمانی، تکالیف تقویتی کارکردهای اجرایی را تمرین کردند. 
یافته‌ها: با کنترل اثر پیش‌آزمون از طریق آزمون تحلیل کوواریانس، بین پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای خواندن، نوشتن و ریاضی تفاوت معناداری وجود داشت (۰٫۰۰۱ نتیجه‌گیری: تقویت کارکردهای اجرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری غیرکلامی مؤثر است.

متن کامل [PDF 470 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲۷