جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2- استادیار پایه یک دانشگاه فرهنگیان گرگان
چکیده:   (177 مشاهده)


چکیده
زمینه و هدف: اهمیت استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در مدارس باید با حفظ استانداردهای ارگونومی باشد. این مطالعه با هدف شناسایی رابطهٔ ارگونومی کلاس‌های هوشمند و تأثیر آن بر سلامت عمومی فراگیران انجام گرفت.
روش‌بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و همبستگی بود که در سال ۱۳۹۴ انجام شد. با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای‌تصادفی، تعداد ۵۴۰ نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر پایهٔ ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در کلاس‌های هوشمند شهرستان بهشهر، انتخاب شدند. حجم نمونه، بااستفاده از جدول کرجسی‌ومورگان ۲۲۵ نفر تعیین شد. برای سنجش ارگونومی کلاس هوشمند که دارای مؤلفه‌های بیولوژیکی و فنی و مکانیکی بود، داده‌ها بااستفاده از پرسشنامهٔ محقق‌ساخته جمع‌آوری شدند. جهت سنجش سلامتی از پرسشنامهٔ استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیل استفاده شد. تحلیل داده‌ها با نرم افزار SPSS و بررسی فرضیه‌های تحقیق با آزمون همبستگی پیرسون و نیز رگرسیون انجام شد 
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که بین مؤلفه‌های ارگونومی کلاس‌های هوشمند (معیارهای بیولوژیکی، معیارهای فنی مدرسه و عوامل مکانیکی) با سلامتی عمومی فراگیران رابطهٔ مثبت وجود دارد.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج این مطالعه هر چه نمرهٔ ارگونومی در کلاس‌های هوشمند افزایش یابد میزان سلامت دانش‌آموزان وضعیت مطلوب‌تری خواهد داشت.
 

متن کامل [PDF 449 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲۷