جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار دانشگاه گیلان
2- کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
چکیده:   (860 مشاهده)


چکیده
زمینه و هدف: از اقدامات بسیارمهم برای ارائهٔ خدمات آموزشی و توان‌بخشی مناسب به والدین کودکان مبتلا به اختلال‌های طیف اوتیسم، شناسایی نیازهای آن‌ها است. بدین‌ترتیب پژوهش حاضر با هدف شناسایی و الویت‌بندی نیازهای والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه‌یابی (پیمایشی) بود. جامعهٔ آماری این پژوهش را والدین دارای فرزندان مبتلا به اختلال اوتیسم در استان‌های تهران، قم، کرج و قزوین درسال ۱۳۹۴ تشکیل دادند. از این بین نمونه‌ای به حجم ۲۵۰ نفر به‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها، مقیاس اوتیسم بهر ‌آیونگ و همکاران ۲۰۰۸ و پرسشنامهٔ محقق‌ساخته نیاز‌های والدین به‌کار گرفته شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و آزمون فریدمن تجزیه‌و‌تحلیل شد. 
یافته‌ها: باتوجه به اینکه پرسشنامهٔ محقق‌‌ساخته دارای سه عامل بود، یافته‌های پژوهش نشان داد که عامل آگاهی دربارهٔ توانایی‌های شناختی و ارتباطی کودک با میانگین رتبهٔ ۲٫۸۳ عامل مهم‌تر و نیازهای والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم شامل آگاهی دربارهٔ مشکلات حرکتی کودک با میانگین رتبهٔ ۲۶٫۸۶ گویهٔ مهم‌تر و پس از آن آگاهی دربارهٔ نوع رفتارهای کلیشه‌ای و وسواسی کودک با میانگین رتبهٔ ۲۶٫۴۳ و آگاهی دربارهٔ توانایی حافظهٔ کودک با میانگین رتبهٔ ۲۵٫۵۱ در رتبهٔ دوم وسوم قرار داشتند.
نتیجه‌گیری: باتوجه به ابعاد نیاز‌های شناسایی‌شدهٔ والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، پژوهش حاضر می‌تواند توسط مربیان آموزشی و توان‌بخشی و متخصصان بالینی استفاده شود.
 

متن کامل [PDF 582 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۷