جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajmir Riahi R, Tjrobehkar M. A Comparative Study of the Effectiveness of Davis and Davis and Sina Methods on Reading Performance among Iranian Dyslexic Students . MEJDS. 2017; 7 :91-91
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-726-fa.html
تاجمیر ریاحی ریحانه، تجربه کار مهشید. مقایسۀ اثربخشی روش «دیویس» با تلفیق دو روش «دیویس» و «سینا» بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان دختر نارساخوان. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :91-91

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-726-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی
2- دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه باهنر کرمان
چکیده:   (176 مشاهده)


چکیده
هدف: اکتساب خواندن یکی از ابزارهای مهم یادگیری زندگی روزمره است. خواندن یکی از روش‌های عمدۀ کسب معلومات و دانش، و بنیادی‌ترین حوزۀ یادگیری، به‌ویژه در دورۀ ابتدایی، محسوب می‌شود؛ بااین‌حال برخی دانش‌آموزان با برخورداری از هوش طبیعی، فرصت آموزشی مناسب و نبود اختلالات هیجانی، در خواندن مشکل دارند. این‌ پژوهش باهدف مقایسۀ میزان اثربخشی روش «دیویس» با تلفیق دو روش «دیویس» و «سینا» بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان دختر نارساخوان پایۀ دوم و سوم ابتدایی انجام شد. 
روش‌بررسی: این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون برای دو گروه آزمایش بود. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر نارساخوان پایۀ دوم و سوم ابتدایی ناحیۀ یک شهر کرمان تشکیل می‌دادند که در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ مشغول‌به تحصیل بودند. برای انجام این پژوهش ۳۰نفر از دانش‌آموزان دختر نارساخوان، از جامعهٔ فوق به‌شیوۀ نمونه‌گیریِ در دسترس، پس از اجرای آزمون «هوش وکسلر کودکان» و آزمون «خواندن و نارساخوانی کرمی نوری و مرادی» انتخاب شدند و در دوگروه ۱۵نفری قرار گرفتند. گروه اول با روش «دیویس» و گروه دوم با تلفیق دو روش «دیویس» و «سینا» آموزش دیدند. پس‌از پایان مداخله، از هردو گروه، آزمون خواندن و نارساخوانی به‌عمل آمد و نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون «تحلیل کواریانس» بررسی شد. 
یافته‌ها: نتایج «تحلیل کواریانس» نشان داد که میزان اثربخشی تلفیق دو روش «دیویس» و «سینا» مؤثرتر از روش «دیویس» بوده است (۰٫۰۰۱p<).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که آموزش با تلفیق روش «دیویس» و «سینا» می‌تواند موجب ارتقای عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان شود.
 

متن کامل [PDF 525 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb