جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
2- کارشناسی ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبائی
3- کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
چکیده:   (527 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: نوع ارتباطی که بین مادر و فرزندان وجود دارد سهم زیادی در ابتلای فرزندان به اختلالات برونی‌سازی دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری به مادران بر کاهش پرخاشگری و قانون‌شکنی فرزندان دختر انجام شد. 
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادرانِ دارای فرزند دختر مشغول به تحصیل در مدارس متوسطهٔ اول شهرستان شهریار بود که از این میان ۳۰ نفر از این مادران به‌شیوهٔ نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند. سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو مقیاس سیاههٔ رفتاری کودک-فرم والدین (CBCL) و فرم خودسنجی نوجوان (YSR) استفاده شد. گروه آزمایش، به‌مدت ۸ جلسهٔ گروهی ۲ ساعته تحت آموزش شناختی-رفتاری قرار گرفت؛ در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخلهٔ شناختی-رفتاری مادران، رفتارهای پرخاشگرانه و قانون‌شکنانه فرزندان دختر گروه آزمایش را درمقایسه با گروه کنترل کاهش داده است (۰٫۰۰۱≥p).
نتیجه‌گیری: شرکت در جلسات گروهی آموزش شناختی-رفتاری از سوی مادران در کاهش مشکلات برونی‌سازی شده (پرخاشگری و قانون شکنی) دختران نوجوان مؤثر است.
 

متن کامل [PDF 714 kb]   (321 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۳۰