جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabiri M, Haghani Zemydani M, Khazan K, Shafiee H. Effect of Cognitive Behavior Therapy for Mothers of Aggressive daughters on Aggression Reduction among their Daughters: A Quasi-experimental Study. MEJDS. 2017; 7 :80-80
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-698-fa.html
کبیری میترا، حقانی زمیدانی مجتبی، خزان کاظم، شفیعی سیف‌آبادی هادی. اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری به مادران بر کاهش پرخاشگری و قانون‌شکنی فرزندان دختر . مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :80-80

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-698-fa.html


1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه علامه طباطبائی
3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
چکیده:   (1155 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: نوع ارتباطی که بین مادر و فرزندان وجود دارد سهم زیادی در ابتلای فرزندان به اختلالات برونی‌سازی دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری به مادران بر کاهش پرخاشگری و قانون‌شکنی فرزندان دختر انجام شد. 
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادرانِ دارای فرزند دختر مشغول به تحصیل در مدارس متوسطهٔ اول شهرستان شهریار بود که از این میان ۳۰ نفر از این مادران به‌شیوهٔ نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند. سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو مقیاس سیاههٔ رفتاری کودک-فرم والدین (CBCL) و فرم خودسنجی نوجوان (YSR) استفاده شد. گروه آزمایش، به‌مدت ۸ جلسهٔ گروهی ۲ ساعته تحت آموزش شناختی-رفتاری قرار گرفت؛ در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخلهٔ شناختی-رفتاری مادران، رفتارهای پرخاشگرانه و قانون‌شکنانه فرزندان دختر گروه آزمایش را درمقایسه با گروه کنترل کاهش داده است (۰٫۰۰۱≥p).
نتیجه‌گیری: شرکت در جلسات گروهی آموزش شناختی-رفتاری از سوی مادران در کاهش مشکلات برونی‌سازی شده (پرخاشگری و قانون شکنی) دختران نوجوان مؤثر است.
 

متن کامل [PDF 714 kb]   (614 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb