جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد گروه مهندسی نرم افزار، پردیس علوم و تحقیقات یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران 2- گروه مهندسی نرم افزار، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2- استادیار گروه کامپیوتر، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه حائری میبد
چکیده:   (1179 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: هدف این پژوهش ارائهٔ مدلی کاملاً هوشمند و مبتنی‌بر تکنیک‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین جهت تشخیص و طبقه‌بندی اختلال‌های یادگیری کودکان استثنایی است. در این پژوهش ابتدا ضرورت دست‌یابی به سیستمی خبره و طبقه‌بندی‌کننده بررسی شده است. سپس با بررسی کامل مدل‌های ارائه‌‌شدهٔ موفق‌تر در این زمینه، نقاط ضعف و قوت هریک از مدل‌ها بیان شده است. با بررسی مدل‌های مطرح کنونی مشخص شد مدل‌های مبتنی بر تکنیک‌های نرم‌افزاری و هوش مصنوعی به‌علت دسترسی آسان و هزینهٔ کمتر در مقایسه با مدل‌های مبتنی‌بر پردازش سیگنال دیجیتال و پردازش تصویر دیجیتال جهت این نوع طبقه‌بندی‌ها مناسب‌تر هستند؛ بنابراین یک مدل هوشمند ترکیبی با استفاده از نقاط قوت مدل‌های قبلی و مبتنی‌بر تکنیک‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پیشنهاد می‌شود. در مدل پیشنهاد‌شده با استفاده از الگوریتم ژنتیک، مجموعه ویژگی‌هایی که در این نوع طبقه‌بندی نقش مؤثرتری دارند به‌صورت هوشمند شناسایی و استخراج می‌شود. این مدل با استفاده از یک سیستم منطق فازی قوانین طبقه‌بندی مذکور را به‌‌صورت هوشمندانه استخراج می‌کند. در پایان نحوهٔ پیاده‌سازی مدل پیشنهادی شرح داده شده است. 
 
متن کامل [PDF 684 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه‌به‌سردبیر | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۶