جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکترای رشته روان‌شناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- استاد دانشگاه آزاد (واحد علوم و تحقیقات)، تهران، ایران
3- استاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1105 مشاهده)


چکیده
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، مداخلهٔ آموزشی ذهن‌آگاهی به‌عنوان مداخلهٔ آموزشی‌ای برای کاهش اختلالات روان‌شناختی استفاده‌شده توسط پژوهشگران و روان‌شناسان بالینی در حوزهٔ بزرگسالان و نوجوانان در ایران و کودکان در کشورهای دیگر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی این مداخلهٔ آموزشی با تمریناتی ویژهٔ کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان ایرانی انجام گرفته است.
روش‌بررسی: جامعهٔ آماری پژوهش، شامل دانش‌آموزان دبستانی (کودکان ۹ تا ۱۲ سالهٔ) ایرانی در سال ۹۴ بود. به‌همین‌منظور، به‌شیوهٔ نمونه‌گیری در دسترس، ۲۳۴ کودک از دو استان تهران و مرکزی انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروهِ آزمایشی (۱۱۷ نفر) و گواه (۱۱۷ نفر) قرار گرفتند. مداخلهٔ آموزشی ‌‌به‌مدت ۹ هفته (۸ جلسه) بر روی کودکان گروه آزمایشی صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و ابزار سنجش متغیر وابستهٔ پرسشنامهٔ اضطراب آزمون (TAI) بود. داده‌های به‌دست‌آمده با روش آماری آزمون تحلیل کوواریانس و نیز آزمون t تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلهٔ آموزشی ذهن‌آگاهی کودکان منجر به کاهش نمرهٔ اضطراب آزمون کودکان گروه مداخلهٔ آموزشی در مقایسه با گروه گواه شد(۰٫۰۰۱> و ۱۰٫۶۴۵=F).
نتیجه‌گیری: مداخلهٔ آموزشی ذهن‌آگاهی با افزایش مهارت‌های ذهن‌آگاهانه کودک می‌تواند اضطراب آزمون در کودکان دبستانی را کاهش داده و بنابراین به‌کارگیری آن به‌عنوان ابزاری برای کاهش اضطراب آزمون به روان‌شناسان، معلمان و پژوهشگران حیطهٔ کودک معرفی می‌شود. 
 

متن کامل [PDF 653 kb]   (528 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۲۶