جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizade H, Aminabadi Z, Biabangard E, Ebrahimi Ghavam S, Farokhy N. Response to Intervention: A Diagnostic and Treatment Approach for Learning Disorders. MEJDS. 2017; 7 :57-57
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-643-fa.html
علیزاده حمید، امین‌آبادی زهرا، سعدی‌پور اسماعیل، ابراهیمی قوام صغرا، فرخی نورعلی. پاسخ‌به‌مداخله: رویکرد تشخیصی و درمانی برای دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری . مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7 () :57-57

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-643-fa.html


1- استاد گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی
2- دکترای روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
4- دانشیار گروه روان‌سنجی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (938 مشاهده)

چکیده
هدف: پاسخ‌به‌مداخله رویکردی چند‌مرحله‌ای برای شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای یادگیری (و رفتاری) در سطوح آموزش عمومی و استثنایی است. هدف پژوهش حاضر معرفی ماهیت، ویژگی‌ها و شواهد پژوهشی پیرامون اثربخشی رویکرد پاسخ‌به‌مداخله بود.
روش‌بررسی: این پژوهش یک مطالعهٔ توصیفی از نوع مرور نظام‌مند است. جامعهٔ آماری، کلیهٔ مطالعات منتشر شدهٔ الکترونیکی مرتبط با موضوع بود که منابع آن با کلیدواژه‌هایی چون مشکلات یادگیری، پاسخ‌به‌مداخله، غربالگری، سنجش پویا، و تدریس پویا با نمونه‌های دانش‌آموزی در پایگاه‌های اطلاعات پژوهشی در دامنهٔ زمانی ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ باتوجه به ویژگی‌های روش‌شناختی و نمونهٔ دانش‌آموزی جمع‌آوری شد. یافته‌ها و اطلاعات موردنظر جهت دست‌یابی به هدف پژوهش (معرفی ماهیت، ویژگی‌ها و چالش‌های مرتبط با غربالگری، آموزش و تشخیص اختلال‌های یادگیری) بود که با استفاده از چک‌ لیست مرور نظام‌مند سینگ (۲۰۱۳) انتخاب و تحلیل شدند.
یافته‌ها: ۷۷٫۳ درصد مقالاتِ مرورشده نشان داد که رویکرد پاسخ‌به‌مداخله، روشی پیشگیرانه است. این رویکرد با استفاده از آموزش‌های منطبق بر نیاز دانش‌آموز و نظارت‌های پیش‌رونده و تصمیم‌گیری‌های مبتنی‌بر شواهد، به دنبال تشخیص اختلال یادگیری در دانش‌آموز و ارجاع وی به آموزش ویژه و در نتیجه حفظ این دانش‌آموز در نظام آموزش عمومی است. این رویکرد در خدمت به دانش‌آموزانی است که علی‌رغم تلاش، نتیجه‌ای نمی‌گیرند.
نتیجه‌گیری: پاسخ‌به‌مداخله به‌عنوان روشی پیشگیرانه و تشخیصی و با هدف کاهش بیش‌ تشخیصی اختلال‌های یادگیری معرفی شده است که تمام سال‌های تحصیل کودکان نیازمند آموزش‌های ویژه تا با استعداد و سرآمد را پوشش می‌دهد. شناخت و کاربرد روش‌های نوین تشخیص و یافتن برنامه‌های نوین آموزشی برای کمک به شناسایی زودهنگام و کاربرد مداخله‌ای، و با هدف پیشگیری از برچسب خوردن و بروز مشکل در ادامهٔ روند آموزش عمومی می‌تواند توجیه‌کنندهٔ کاربرد روش پاسخ‌به‌مداخله باشد.
 
متن کامل [PDF 814 kb]   (292 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری کامل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb