جلد 6 -                   ‫جلد (6): 224 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taher M, Abolghasemi A, Hajloo N, Narimani M. The Efficacy of Empathy and Anger Management Training on Response Inhibition in Children with Oppositional Defiant Disorder. MEJDS. 2016; 6 :224-231
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-626-fa.html
طاهر محبوبه، ابوالقاسمی عباس، حاجلو نادر، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش‌های «همدلی» و «مدیریت خشم» بر بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :224-231

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-626-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
2- دکترای روان‌شناسی دانشگاه گیلان
3- دکترا دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (519 مشاهده)


چکیده
هدف: یکی از شایع‌ترین و مخرب‌ترین اختلال‌های رفتاری، اختلال نافرمانی مقابله‌ای است. هدف این پژوهش بررسی اثر آموزش‌های همدلی و مدیریت خشم بر بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای و مقایسهٔ آن‌ها بود. 
روش‌بررسی: طرح پژوهش، شبه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون چندگروهی بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر پایه‌های هفتم و هشتم مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای شهر ساری در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ تشکیل می‌داد. نمونۀ پژوهش شامل ۷۲کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای شهر ساری می‌شد که به‌روش تصادفی، خوشه‌ای و چندمرحله‌ای انتخاب و به‌روش تصادفی به چهار گروه (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس درجه‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان (هومرسن و همکاران، ۲۰۰۶)، مصاحبهٔ بالینی ساختاریافته (فرست و همکاران، ۱۹۹۵)، و آزمون رنگ-واژۀ استروپ (کومالی و همکاران، ۱۹۶۸) استفاده شد. برای گروه‌های آزمایشی، آموزش همدلی و آموزش مدیریت خشم در ۸ جلسۀ ۶۰دقیقه‌ای برگزار شد؛ درحالی‌که گروه‌های کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. 
یافته‌ها: نتایج آزمون کروسکال- والیس نشان داد که آموزش‌های همدلی و مدیریت خشم می‌تواند موجب بهبود بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای شود (۰٫۰۱<p). نتایج آزمون فریدمن نشان داد بیش‌ترین تغییرات در بین چهارگروه، مربوط به متغیر خطای کارت چهارم و زمان واکنش کارت چهارم است (۰٫۰۱<p). 
نتیجه‌گیری: این نتایج می‌تواند پشتوانه‌ای برای به‌کارگیری آموزش‌های همدلی و مدیریت خشم در کنار دوره‌های آموزش تحصیلیِ کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای باشد تا با آموزش آن‌ها از بروز، تشدید و تبدیل نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای به سایر اختلال‌ها پیشگیری شود. 

متن کامل [PDF 717 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb