جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد رشت
چکیده:   (361 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شناخت‌درمانی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد در دختران فراری و بدسرپرست شهر رشت بود. 
روش‌بررسی: پژوهش شبه آزمایشی بود و در آن از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون استفاده شد. جامعهٔ آماری شامل همهٔ دختران فراری و بدسرپرست بود که در مراکز وابسته به بهزیستی استان گیلان نگهداری می‌شدند. تعداد ۱۲ نفر که شامل ۶ نفر از دختران فراری و ۶ نفر از دختران بدسرپرست بودند به‌صورت نمونه‌گیری غیراحتمالی و در دسترس انتخاب شدند. این افراد در دو گروه آزمایشی دختران فراری و گروه بدسرپرست قرار گرفتند. پس از اجرای پیش‌آزمون با استفاده از پرسشنامه‌های افکار ناکارآمد بک و وایسمن هر دو گروه در ۸ جلسهٔ ۹۰‌دقیقه‌ای تحت درمان شناختی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t وابسته و مستقل استفاده شد. 
یافته‌ها: نتایج آزمون t نمونه‌های وابسته نشان داد که شناخت درمانی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد دختران فراری و بد‌سرپرست اثر مثبت دارد (۰٫۰۵>p) و (۰٫۰۰۴،۰٫۰۰۱=p)
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که روش شناخت‌درمانی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد دختران فراری و بد‌سرپرست مؤثر است. 
 

متن کامل [PDF 439 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۶