جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد دانشگاه رازی
2- دانشیار دانشگاه رازی
چکیده:   (1059 مشاهده)

چکیده
هدف: در چند دههٔ گذشته تکانشگری دوران کودکی یکی از موضوعات مطالعاتی بسیار گسترده در تحول کودک بوده است. تکانشگری بر زندگی فرد در آینده تأثیر می‌گذارد و سبب ایجاد مشکلات بسیاری چون تخریب روابط با همسالان می‌گردد. این مطالعه به‌منظور تعیین اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/نارسایی‌ توجه انجام شد. 
روش‌بررسی: طرح مطالعهٔ شبه‌تجربی، از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه  کنترل بود. جامعهٔ آماری شامل تمامی کودکان سن ۸ تا ۱۲ سال مدارس شهر کرمانشاه بود. از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای، ۵ مدرسه انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه و دارا‌بودن ملاک‌های ورود، ۲۴ دانش‌آموز به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و  کنترل قرار گرفتند. جلسات برای گروه آزمایش در ۹ جلسه و به‌مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه، دو بار در هفته اجرا شد. گروه‌ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون توسط پرسشنامهٔ خودبازداری وینبرگر و شوارتز ارزیابی شدند. تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که تکانشگری در گروه آزمایش به‌طور معناداری کاهش یافته است (۰٫۰۰۱>p). 
نتیجه‌گیری: با‌توجه به مؤثر‌بودن هنردرمانی بر کاهش تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نارسایی ‌توجه، پیشنهاد می‌شود روان‌شناسان و متخصصان کودک از این شیوهٔ درمانی نیز در کاهش تکانشگری این کودکان استفاده کنند.
 

متن کامل [PDF 542 kb]   (794 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۶