جلد 6 -                   ‫جلد (6): 171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeighami F, Darouie A, Ashtari A. Developing syllable blending task and the study of this skill in 3-5 years-Old Persian speaking children. MEJDS. 2016; 6 :171-176
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-575-fa.html
ضیغمی فاطمه، دارویی اکبر، اشتری عطیه. تدوین تکلیف «ترکیب هجا» و بررسی رشد این مهارت در کودکان طبیعی ۳ تا ۵سالهٔ فارسی‌زبان. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :171-176

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-575-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران
2- دکترای گفتاردرمانی استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران
3- دانشجوی دکترای گفتاردرمانی گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران
چکیده:   (989 مشاهده)

چکیده
هدف: مهارت «آگاهی واجی» نوعی توانایی منفرد و یکپارچه است که شامل سه مهارت «آگاهی از هجا»، «آگاهی از واحدهای درون‌هجایی» و «آگاهی از واج» می‌شود. از آن‌جا که نتایج تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که سطوح پایین‌تر آگاهی واجی زمینه‌ساز رشد سطوح بالاتر آن خواهد بود، هدف پژوهش حاضر بررسی رشد توانایی «ترکیب هجا» به‌عنوان بخشی از مهارت «آگاهی از هجا» در کودکان ۳ تا ۵ سالهٔ فارسی‌زبان بود. 
روش‌بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی می‌باشد. ۱۲۰کودک طبیعی ۳ تا ۵ سالۀ فارسی‌زبان مهدکودک‌های شهر قم، شامل ۶۰دختر و ۶۰پسر، در ۴گروه سنی انتخاب شدند. تمام آزمودنی‌ها تک‌زبانه بودند. ابزار پژوهش، تکلیف «ترکیب هجا» بود که محقق طراحی کرده است و شامل ۱۰گویه می‌شود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. برای پاسخ صحیح نمرهٔ یک و درصورت عدم‌پاسخ یا پاسخ غلط، نمرهٔ صفر لحاظ شد. برای تجزیه‌وتحلیل آماری، نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۱۹ به‌کار گرفته شد و آزمون‌های آنالیز واریانس برای اندازه‌های تکراری، آنالیز واریانس، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفتند. 
یافته‌ها: بیش از نیمی از کودکان در سن ۳ تا ۳٫۵ سالگی در انجام تکلیف «ترکیب هجا» با موفقیت عمل کردند. هم‌چنین توانایی کودکان در ترکیب دو هجا با یکدیگر بیش‌تر از سه‌هجا و در ترکیب سه‌هجا بیش‌تر از چهارهجا بود (۰٫۰۰۱>p). هم‌بستگی بین سن و توانایی ترکیب هجا معنی‌دار بود (۰٫۰۰۱>p). عملکرد دختران و پسران در ترکیب هجا به لحاظ آماری اختلاف معنی‌داری نداشت. 
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمودنی‌های موردمطالعه، حداکثر تا سن ۴سالگی در مهارت «ترکیب هجا» تسلط کامل می‌یابند؛ بنابراین در اهداف غربالگری، تشخیصی و درمانی باید به این نکته توجه کرد. هم‌چنین عامل تعداد هجا، بر عملکرد کودکان تأثیرگذار بود لذا در سنجش این مهارت باید عامل تعداد هجا را لحاظ کرد. 
                           
واژه‌های کلیدی: زبان، گفتار، واجشناختی
متن کامل [PDF 472 kb]   (411 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb