جلد 6 -                   ‫جلد (6): 152 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi A A, Abedi A, Yarmohamadian A, Faramarzi S. Effectiveness of Dawson- Guare program on Executive Functions of pre-school children with neuropsychological/developmental learning disability. MEJDS. 2016; 6 :152-157
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-551-fa.html
ابراهیمی علی اکبر، عابدی احمد، یارمحمدیان احمد، فرامرزی سالار. اثربخشی برنامهٔ «داوسون-گوایر» بر کارکردهای اجرایی کودکان پیش‌دبستانی با ناتوانی‌های یادگیری عصب روانشناختی/تحولی. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :152-157

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-551-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
2- دانشیار دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (854 مشاهده)

چکیده
هدف: پنج‌سالِ اول زندگی در رشد جسمانی، اجتماعی، شناختی و زبانی کودک نقشی اساسی دارد. برنامه‌های مداخله‌ای در این سنین از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ لذا مطالعهٔ حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامهٔ داوسون-گوایر بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان پیش‌دبستانی با ناتوانی‌های یادگیری عصب روان‌شناختی/تحولی انجام شد. 
روش‌بررسی: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری را کلیهٔ کودکان پیش‌دبستانی با ناتوانی‌های یادگیری عصب روان‌شناختی/تحولی تشکیل می‌دادند. برای انجام پژوهش، ۴۰کودک که دارای ملاک‌های ورود به پژوهش بودند، به‌روش تصادفیِ چندمرحله‌ای، انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از آزمون هوش کودکان وکسلر و پرسش‌نامهٔ رتبه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. 
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها به‌وسیلهٔ آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره نشان داد که کارکردهای اجرایی و ابعاد آن در کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به‌طور معناداری بهبود یافته است (۰٫۰۰۱p=). 
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی برنامهٔ داوسون-گوایر بر ارتقای کارکردهای اجرایی، استفاده از این برنامه به کلیهٔ روان‌شناسان، روان‌پزشکان، معلمان، والدین و کلیهٔ دست‌اندرکاران یادگیری کودکان پیشنهاد می‌گردد. 
متن کامل [PDF 684 kb]   (404 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb