جلد 6 -                   ‫جلد (6): 325 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saket Mahjoub M, Hosein Khanzade A, Ostavi E, Manzoumeh S. A comparison of Family cohesion, perceived stress and self-conception in mothers of children with attention deficit /hyperactive and mother of normal children. MEJDS. 2016; 6 :325-330
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-537-fa.html
ساکت محجوب معصومه، حسین خانزاده عباسعلی، استوی الهه، منظومه شیوا. مقایسهٔ انسجام خانواده، استرس ادراک‌شده و خودپنداشت در مادران کودکان با نارسایی توجه/بیش‌فعالی و مادران کودکان عادی. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :325-330

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-537-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه گیلان
2- دانشیار دانشگاه گیلان
چکیده:   (1789 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: هدف ما از انجام این پژوهش مقایسهٔ انسجام خانواده، استرس ادراک‌شده و خودپنداشت در مادران کودکان با و بدون نارسایی توجه بیش‌فعالی بود.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع علی‌مقایسه‌ای است. جامعهٔ آماری شامل تمامی مادران کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش‌فعالی و عادی شهر رشت (۱۳۹۳) بود که تعداد ۱۰۱ مادر (۴۹ مادر دارای کودک مبتلا به نارسایی توجه/بیش‌فعالی و ۵۲ مادر دارای کودک عادی) به‌شیوهٔ نمونه‌گیری غیرتصادفی و در‌دسترس انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران (۱۹۸۳)، مقیاس انسجام خانوادگی بلوم و نار (۱۹۹۴) و پرسشنامهٔ خودپنداشت بک (۱۹۸۹) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها‌ی به‌دست‌آمده از روش‌های آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و از روش استنباطی تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. 
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند‌متغیره نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه مادران کودکان نارسایی توجه/بیش‌فعالی و مادران کودکان عادی در نمرهٔ کلی انسجام خانواده (۰٫۰۰۱>p) و استرس ادراک‌شده (۰٫۰۰۱=p) و خودپنداشت (۰٫۰۲=p) و ابعاد آن‌ها وجود دارد. 
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مادران کودکان فاقد نارسایی توجه/بیش‌فعالی در مقایسه با ماداران کودکان نارسایی توجه/بیش‌فعالی ازلحاظ انسجام خانوادگی و خودپنداشت در سطوح بالاتر و ازلحاظ استرس ادراک‌شده در سطح پایین‌تری قرار دارند، بنابراین باید با طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب برای والدین از تأثیرات داشتن فرزند نارسایی توجه/بیش‌فعالی بر اعضای خانواده به‌خصوص مادران جلوگیری کرد.
 

متن کامل [PDF 509 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb