جلد 6 -                   ‫جلد (6): 184 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarmohamadian A, Ghamarani A, Shirzadi P, Ghasemi M. The Effectiveness of Storytelling method on Reading Performance of Students with Dyslexia in third grade primary school boys in Isfahan. MEJDS. 2016; 6 :184-190
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-533-fa.html
یارمحمدیان احمد، قمرانی امیر، شیرزادی پرستو، قاسمی مسلم. بررسی اثربخشی روش داستان‌گویی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پسر (پایهٔ سوم ابتدایی شهر اصفهان). مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :184-190

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-533-fa.html


1- دکتری روانشناسی، استادیار دانشگاه اصفهان
2- دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان
3- کارشناس‌ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان
4- کارشناس‌ارشد گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (1268 مشاهده)

چکیده
هدف: نارساخوانی شایع‌ترین نوع ناتوانی یادگیری است. سبب‌شناسی نارساخوانی از جنبه‌های مختلف موردبررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهند مهارت داستان‌گویی با موفقیت‌های خواندن، نوشتن و تحصیلی مرتبط است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش داستان گویی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پسر پایهٔ سوم ابتدایی انجام شده است. 
رو‌ش‌بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه شاهد بود.۳۰دانش‌آموز پسر پایهٔ سوم دبستان (سال تحصیلی ۹۳- ۹۲)، دارای اختلال یادگیری نارساخوانی که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مدارس ابتدایی شهر اصفهان انتخاب شده بودند، در این پژوهش شرکت داشتند. این دانش‌آموزان، به‌صورت تصادفی به دو گروه ۱۵نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه شاهد). شرکت‌کنندگان در گروه آزمایشی، آموزش داستان‌گویی را در ۱۰جلسه به‌صورت انفرادی دریافت کردند؛ درحالی‌که به گروه شاهد این آموزش‌ها ارائه نشد. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش فهرست نشانگان نارساخوانی (اهرمی و همکاران، ۱۳۹۰)، آزمون خواندن و نارساخوانی کرمی نوری و مرادی (۱۳۸۴)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، نسخهٔ چهارم، و مصاحبهٔ بالینی بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۱۸ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج گویای آن بود که روش داستان‌گویی بر عملکرد کلی خواندن (۰٫۰۰۱>p) و نیز حیطه‌های خواندن کلمات (۰٫۰۱۵=p)، درک متن (۰٫۰۰۱>p)، درک کلمات (۰٫۰۰۱>p) و نشانه‌های کلمات (۰٫۰۱۱=p) مؤثر است، ولی بر حیطهٔ خواندن کلماتِ بی‌معنی، مؤثر نیست.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر به نظر می‌رسد روش داستان‌گویی روش مؤثری برای بهبود عملکرد کلی خواندن و حیطه‌های مختلف خواندن دانش‌آموزان نارساخوان بوده و می‌توان با این روش حیطه‌های مختلف خواندن دانش‌آموزان را تقویت کرد؛ لذا معلمان و درمانگران می‌توانند روش داستان‌گویی را به‌عنوان یک مداخلهٔ اثربخش برای دانش‌آموزان نارساخوان به کار گیرند.
متن کامل [PDF 506 kb]   (500 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb