جلد 5 -                   ‫جلد (5): 109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا
2- دکتر دانشگاه الزهرا
3- کارشناسی ارشد دانشکده علوم توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (14453 مشاهده)

هدف: لکنت زبان اختلالی است که ازنظر عاطفی بر فرد اثر گذاشته و می‌تواند باعث اختلال در عملکرد فرد، افسردگی، اشکال در برقراری ارتباط و درنهایت دوری و انزوا از موقعیت‌های اجتماعی شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی‌بر کاهش استرس (MBSR) بر بهبود واکنش‌های شناختی، عاطفی و رفتاری افراد دارای لکنت زبان صورت گرفت.

روش‌بررسی: در این پژوهش از طرح تک آزمودنی یا موردی از نوع (ABA) استفاده شد. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر افراد دارای لکنت زبان مراجعه‌کننده به کلینیک گفتاردرمانی آیران‌شهر اصفهان بود. از بین افراد مراجعه‌کننده سه نفر به‌صورت داوطلبانه انتخاب شدند. مداخلهٔ این پژوهش روش (MBSR) و شامل هشت جلسهٔ دوساعته بود که برای افراد شرکت‌کننده هفته‌ای یک‌بار برگزار شد. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش، پرسشنامهٔ ارزیابی جامع تجربه فرد از لکنت زبان (OASES-A) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از ترسیم نمودار روند و تبیین اندازه اثر با تحلیل درون‌موقعیتی و بین موقعیتی انجام شد.

یافته‌ها: نتایج درون‌موقعیتی و بین موقعیتی تحلیل داده‌ها برای سه آزمودنی نشان داد که مداخلهٔ روش آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی‌بر کاهش استرس، بر بهبود واکنش‌های شناختی، عاطفی و رفتاری افراد دارای لکنت زبان مؤثر است. همچنین در موقعیت پیگیری یک‌ماهه نیز نتایج حاصل از مداخله استمرار یافت.

نتیجه‌گیری: روش آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی‌بر کاهش استرس، واکنش‌های شناختی و عاطفی و رفتاری افراد دارای لکنت زبان را بهبود می‌بخشد.

متن کامل [PDF 776 kb]   (1904 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۱۱