جلد 7 - شماره سال ۱۳۹۶                   ‫جلد (7): 54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
چکیده:   (1716 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: یکی از ویژگی‌های کودکان با ناتوانی یادگیری، نارسایی در مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش تمرینات هاتایوگا بر کارکردهای اجرایی (توجه و تمرکز و حافظه‌کاری) دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن انجام گرفته است.
روش‌بررسی: روش پژوهش شبه‌آزمایشی بود. جامعهٔ آماری پژوهش را ۳۰ دانش‌آموز پسر پایهٔ دوم و سوم با اختلال نوشتن تشکیل دادند که به‌روش نمونه‌گیری تصادفی‌خوشه‌ای، انتخاب و به گروه‌های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای استفاده‌شده شامل خرده‌مقیاس فراخنای ارقام آزمون وکسلر و آزمون ویسکانسین و آزمون استروپ بود. آموزش تمرینات هاتایوگا طی هشت جلسه، در گروه آزمایش صورت گرفت. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد آموزش تمرینات هاتایوگا باعث بهبود توجه و تمرکز کودکان دارای اختلال نوشتن شد (۰٫۰۱=p)؛ ولی بر حافظه‌کاری آن‌ها تأثیری نداشت (۰٫۰۱=p).
نتیجه‌گیری: آموزش تمرینات هاتایوگا بر بهبود کارکردهایی اجرایی دانش‌آموزان دچار اختلال نوشتن مؤثر است؛ بنابراین می‌توان از آموزش تمرینات هاتایوگا در بهبود اختلال نوشتن دانش‌آموزان استفاده کرد.


 
متن کامل [PDF 488 kb]   (785 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۱