Sedigh H, Niusha B. The Effect of Hatha yoga exercises training on executive functions (attention, concentration and working memory) of students with writing disorders. mejds. 2017; 7 :54-54
URL:
http://jdisabilstud.ir/article-1-517-fa.html
صدیق هلن، نیوشا بهشته. تأثیر آموزش تمرینات هاتایوگا بر کارکردهای اجرایی (توجه و تمرکز و حافظهکاری) دانشآموزان دارای اختلال نوشتن. مجله مطالعات ناتوانی. 1396; 7
() :54-54
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-517-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
چکیده: (3301 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: یکی از ویژگیهای کودکان با ناتوانی یادگیری، نارسایی در مؤلفههای کارکردهای اجرایی است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش تمرینات هاتایوگا بر کارکردهای اجرایی (توجه و تمرکز و حافظهکاری) دانشآموزان دارای اختلال نوشتن انجام گرفته است.
روشبررسی: روش پژوهش شبهآزمایشی بود. جامعهٔ آماری پژوهش را ۳۰ دانشآموز پسر پایهٔ دوم و سوم با اختلال نوشتن تشکیل دادند که بهروش نمونهگیری تصادفیخوشهای، انتخاب و به گروههای آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای استفادهشده شامل خردهمقیاس فراخنای ارقام آزمون وکسلر و آزمون ویسکانسین و آزمون استروپ بود. آموزش تمرینات هاتایوگا طی هشت جلسه، در گروه آزمایش صورت گرفت. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد آموزش تمرینات هاتایوگا باعث بهبود توجه و تمرکز کودکان دارای اختلال نوشتن شد (۰٫۰۱=p)؛ ولی بر حافظهکاری آنها تأثیری نداشت (۰٫۰۱=p).
نتیجهگیری: آموزش تمرینات هاتایوگا بر بهبود کارکردهایی اجرایی دانشآموزان دچار اختلال نوشتن مؤثر است؛ بنابراین میتوان از آموزش تمرینات هاتایوگا در بهبود اختلال نوشتن دانشآموزان استفاده کرد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
توانبخشی دریافت: ۱۳۹۴/۳/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۱