جلد 6 -                   ‫جلد (6): 146 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movallali G, amiri M, yousefi afrashteh M, morovati Z. Instructing Stress coping strategies to Mother with deaf children and its Impact on their depression and decline parenting stress. MEJDS. 2016; 6 :146-151
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-507-fa.html
موللی گیتا، امیری محسن، یوسفی افراشته مجید، مروتی ذکراله. بررسی اثر بخشی آموزش روش های مقابله با استرس بر افسردگی و کاهش استرس والدگری مادران کودکان ناشنوا. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :146-151

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-507-fa.html


1- استادیار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران
2- استادیار دانشگاه زنجان، گروه روانشناسی
چکیده:   (10335 مشاهده)

چکیده
هدف: مداخله‌های زودهنگام روان‌شناختی برای والدین، توجه خود را بر نیازمندی‌های ویژه خانواده‌های با کودکان مبتلا به اختلال‌های رشدی و حسی متمرکز می‌کنند، تا بدینوسیله بتواند تأثیر تنش‌گرهای ناشی از شرایط ویژه این کودکان بر خانواده‌هایشان را به حداقل برسانند، از این‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش روش‌های مقابله با استرس به مادران کودکان با ناشنوایی در بهبود علائم افسردگی و کاهش استرس والدگری این مادران است.
روش بررسی: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از این‌رو تعداد ۲۴ نفر از مادرانی که دارای فرزندان ناشنوا بودند به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های، افسردگی بک و شاخص استرس والدین بود. آموزش روش‌های مقابله با استرس در قالب ده جلسه نود دقیقه‌ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان، دو گروه پرسشنامه‌های مذکور را به عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: تحلیل نتایج بیانگر تأثیر به‌کارگیری روش‌های مقابله با استرس بر کاهش نمره افسردگی مادران کودکان ناشنوا در گروه آزمایشی بود (۰٫۰۰۱>p)، همچنین تحلیل‌ها نشانگر تأثیر این روش در کاهش، استرس والدگری (۰٫۰۰۱>p) مادران گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود.
نتیجه‌گیری: از این پژوهش چنین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش روش‌های مقابله با استرس به دلیل کارایی بالای آن، به‌خصوص هنگامی‌که به‌صورت گروهی برگزار می‌شود، ارزان بودن و پذیرش آن توسط خانواده‌ها راهبرد مؤثری برای کمک به کاهش مشکلات روان‌شناختی والدینی است که با مشکلات ناشی از ناشنوایی در کودکانشان مواجه هستند.

متن کامل [PDF 497 kb]   (813 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb