XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movallali G, amiri M, yousefi afrashteh M, morovati Z. Instructing Stress coping strategies to Mother with deaf children and its Impact on their depression and decline parenting stress. MEJDS. 2016; 6
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-507-fa.html
موللی گیتا، امیری محسن، یوسفی افراشته مجید، مروتی ذکراله. بررسی اثر بخشی آموزش روش های مقابله با استرس بر افسردگی و کاهش استرس والدگری مادران کودکان ناشنوا. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 ()

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-507-fa.html


1- استادیار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران
2- استادیار دانشگاه زنجان، گروه روانشناسی
چکیده:   (8395 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش روش های مقابله با استرس به مادران کودکان با ناشنوایی در بهبود علائم افسردگی و کاهش استرس والدگری این مادران است. روش بررسی: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. از اینرو تعداد 24 نفر از مادرانی که دارای فرزندان ناشنوا بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتا سازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های، افسردگی بک و شاخص استرس والدین بود. آموزش روش های مقابله با استرس در قالب ده جلسه نود دقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان، دو گروه پرسشنامه های مذکور را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تحلیل نتایج بیانگر تاثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش نمره افسردگی مادران کودکان ناشنوا در گروه آزمایشی بود(05/0P<)، همچنین تحلیل ها نشانگر تاثیر کاربندی در کاهش، استرس والدگری (05/0P<) مادران گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود. نتیجه گیری: از این پژوهش چنین میتوان نتیجه گیری کرد که آموزش روش های مقابله با استرس به دلیل کارایی بالای آن، به خصوص هنگامی که به صورت گروهی برگزار می شود، ارزان بودن و پذیرش آن توسط خانواده ها راهبرد موثری برای کمک به کاهش مشکلات روانشناختی والدینی است که با مشکلات ناشی از ناشنوایی در کودکانشان مواجه هستند.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: علوم اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb