جلد 6 -                   ‫جلد (6): 74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
2- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
3- کارشناس ارشد دانشگاه شهید چمران
چکیده:   (1958 مشاهده)

زمینه و هدف: برای بهبود مهارت‌های اجتماعی-هیجانی کودکان با نشانگان داون روش‌های مختلفی از جمله بازی‌درمانی گروهی معرفی شده است. این پژوهش به‌منظور بررسی اثر‌بخشی بازی‌های گروهی بر مهارت‌های اجتماعی-هیجانی کودکان با نشانگان داون انجام گرفته است.

روش‌بررسی: جامعهٔ آماری این پژوهش تمامی کودکان با نشانگان داون ۷- ۸ سالهٔ شهر اهواز بود که از میان آن‌ها نمونه‌ای به حجم ۳۰ نفر به روش تصادفی چند‌مرحله‌ای (۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل) انتخاب شد. طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش تحت تأثیر بازی‌های گروهی در ۳۰ جلسهٔ ۹۰ دقیقه‌ای و گروه کنترل در معرض برنامهٔ آزاد قرار گرفتند. به‌منظور بررسی تأثیر بازی‌های گروهی بر مهارت‌های اجتماعی هیجانی کودکان با نشانگان داون از پرسشنامهٔ مهارت‌های اجتماعی-هیجانی بوستین (۲۰۰۷) استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد اجرای برنامهٔ بازی‌های گروهی بر مهارت‌های اجتماعی هیجانی تأثیر داشته و توانسته سطح مهارت کودکان با نشانگان داون را در مهارت‌های اجتماعی-هیجانی (مهارت خودآگاهی، خودنظم‌دهی، همدلی، روابط اجتماعی و رفتار سازگارانه) افزایش دهد (۰٫۰۰۱>p).

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که یکی از راه‌های افزایش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی در کودکان با نشانگان داون به‌کارگیری بازی‌های گروهی در قبال آن‌هاست.

متن کامل [PDF 661 kb]   (451 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۵