XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeini M, Balouchi Anaraki M, Rezaei S, MollaJafari A. The Effectiveness of play therapy on neuropsychological problems of students with spelling learning learning disability. MEJDS. 2016; 6 :80-86
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-481-fa.html
زینی مرضیه، بلوچی انارکی محمد، رضایی سمیه، ملا جعفری عاطفه. اثربخشی بازی‌درمانی بر کاهش مشکلات عصب‌روان‌شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری املا. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :80-86

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-481-fa.html


1- کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
2- کارشناس ارشد کودکان خاص دانشگاه علامه طباطبایی
3- کارشناسی ارشد دانشگاه یزد
چکیده:   (349 مشاهده)

زمینه و هدف: بازی به‌‌عنوان کلید سلامتی کودک و روشی صحیح برای درمان است. تأثیر بازی بر پیشرفت تحصیلی کودکان و ارتباط آن با توانایی نوشتن و شناسایی حروف و کمک به توجه انتخابی در حین یادگیری، جنبهٔ آموزشی و درمانی آن را بیش ‌از پیش مشخص می‌سازد. پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی راهبرد بازی‌درمانی بر کاهش مشکلات عصب روان‌شناختی دانش‌آموزان با اختلال نوشتن در پایهٔ اول و دوم ابتدایی شهر یزد صورت گرفت.

روش‌بررسی: روش این پژوهش، از نوع نیمه‌آزمایشی و جامعهٔ آماری، شامل تمامی دانش‌آموزان مبتلابه اختلال یادگیری نوشتن در شهر یزد بودند. تعداد ۲۰ دانش‌آموز دختر دارای این اختلال، پس از اجرای آزمون تشخیصی (آزمون هوش ریون کودکان، آزمون اختلال نوشتن فلاح‌چای و آزمون تشخیص ناتوانی یادگیری املا) به‌شیوهٔ نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌طور تصادفی انتخاب شدند؛ سپس با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایش ۱۲ جلسه (هر جلسه به‌مدت ۶۰ دقیقه دو بار در هفته)، تحت آموزش راهبرد بازی‌درمانی قرار گرفتند، اما گروه کنترل، هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. در این پژوهش از روش‌های آمار استنباطی-توصیفی (آزمون ضریب همبستگی، آزمون تی زوج، آزمون واریانس و میانگین) استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج آزمون آنالیز واریانس برای اندازه‌های تکراری نشان داد که اختلال املای کودکان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، بعد از درمان به‌وسیلهٔ بازی به‌طور معناداری کاهش‌یافته است (۰٫۰۱>p).

نتیجه‌گیری: بنابر یافته‌های این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری نمود که مداخلهٔ بازی‌درمانی مبتنی بر روان ‌عصب‌‌شناختی موجب بهبود عملکرد کودکان مبتلا به نارسایی املایی می‌شود. بر‌مبنای نتایج این پژوهش، می‌توان به مربیان اختلال‌های یادگیری، مشاوران و روان‌شناسان پیشنهاد کرد که برای بهبود عملکرد نوشتن دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن از این روش استفاده کنند.

متن کامل [PDF 306 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb