جلد 6 -                   ‫جلد (6): 1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kajbaf M B, Rabiee Nezhad M R, Tallebi H, Abedi A. Eeffectiveness of Instruction Based on multiple Intelligence model on the Self-Concept and Academic Achievement of Male Students with Dyslexia. MEJDS. 2016; 6 :1-7
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-471-fa.html
ربیعی نژاد محمدرضا، کجباف محمدباقر، مظاهری محمدمهدی، طالبی هوشنگ، عابدی احمد. بررسی اثربخشی آموزش مبتنی‌بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر نارساخوان. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :1-7

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-471-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2- استاد روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
3- دانشیار فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
4- دانشیار آمار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
5- استادیار روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (9911 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: خودپنداره نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری ایفا می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی‌بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر نارساخوان انجام شد.
روش‌بررسی: طرح تحقیق، نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با آزمون پیگیری بود. جامعهٔ آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر نارساخوان پایهٔ چهارم و پنجم ابتدایی شهر قزوین در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ تشکیل ‌دادند. ۴۰ دانش‌آموز پسر نارساخوان مدرسهٔ اختلالات ویژه یادگیری انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۲۰ نفر) قرار گرفتند. جمع‌آوری داده‌ها بااستفاده از آزمون خودپنداره‌ٔ تنسی و مقیاس سنجش هوش‌های چندگانه عابدی صورت پذیرفت؛ همچنین معیار پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانش‌آموزان و با تبدیل بازخوردهای توصیفی به نمرات کمی به‌دست آمد. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر) استفاده شد.
یافته‌ها: بررسی دو گروه از نظر میانگین خودپنداره و پیشرفت تحصیلی بااستفاده از ابزارهای به‌کاررفته در مرحلهٔ پس‌آزمون و پیگیری، حاکی‌از افزایش خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در گروه آموزش مبتنی‌بر مدل هوش چندگانه بعد از مداخله است (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: مطابق با نتایج این پژوهش، بااستفاده از مدل آموزشی مبتنی‌بر هوش چندگانه می‌توان خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان را افزایش داد.

متن کامل [PDF 588 kb]   (1055 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb