جلد 6 -                   ‫جلد (6): 0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کجباف م, طالبی ه, Rabiee Nezhad M R, Mazaheri M M, Abedi A. Compiled Effectiveness of Instruction Based on Multiple Intelligences Mode on the Self-Concept and Academic Achievement of Male Students With Dyslexia. MEJDS. 2016; 6
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-471-fa.html
ربیعی نژاد محمدرضا، مظاهری محمدمهدی، عابدی احمد، Kajbaf Mohammad bagher، Talebi Hooshang. برررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 ()

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-471-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)
3- استادیار دانشگاه اصفهان
4- Professor Isfahan University
5- Associate Professor Isfahan University
چکیده:   (8941 مشاهده)

چکیده هدف: خود پنداره نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری ایفا می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر نارساخوان انجام شده است. روش: طرح تحقیق، نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس آزمون با گروه کنترل همراه با آزمون پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر نارساخوان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر قزوین در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل می‌دادند. 40 دانش‌آموز پسر نارساخوان مدرسه اختلالات ویژه یادگیری انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) شرکت داشتند. جمع آوری داده‌ها با استفاده از آزمون خودپنداره‌ی تنسی و مقیاس سنجش هوشهای چندگانه عابدی صورت پذیرفت. همچنین معیار پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانش‌آموزان و با تبدیل بازخوردهای توصیفی به نمرات کمی بدست آمد. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی(تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر) استفاده شد. یافته‌ها: بررسی دو گروه از نظر میانگین خودپنداره و پیشرفت تحصیلی با استفاده از ابزارهای به کار رفته در مرحله پس آزمون و پیگیری، حاکی از افزایش خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در گروه آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بعد از مداخله بوده است(٠٫٠٠١> (P. نتیجه‌گیری: مطابق با نتایج این پژوهش، با استفاده از مدل آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه می توان خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نارساخوان را افزایش داد.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb