XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbari F, Kazemi Y, Nakhshab M. Validity and reliability of grammar section of the MacArthur–Bates Communicative Development Inventories-Toddler form in 16-30 months old Persian-speaking children in Isfahan. MEJDS. 2016; 6
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-447-fa.html
قنبری فائزه، کاظمی یلدا، نخشب محبوبه. روایی و پایایی بخش دستور زبانِ فرم کودکان نوپا از فهرست تکامل برقراری ارتباط کودکان مک آرتور-بیتز(The MacArthur–Bates Communicative Development Inventory) در کودکان 16 تا 30 ماهه فارسی زبان شهر اصفهان. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 ()

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-447-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2- استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- دانشجوی دکترای گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (8340 مشاهده)

هدف: ارزیابی زبان کودکان نوپا طبق آزمون های استاندارد و نمونه گفتارخود انگیخته دشوار است. از این رو برای برخی اهداف بالینی و مطالعاتی از پرسشنامه های گزارش والد استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین آن ها MCDI(The MacArthur–Bates Communicative Development Inventories) است که این مطالعه به بررسی روایی محتوایی و پایایی درونی و بازآزمون بخش دستور زبان فرم دوم در کودکان نوپای فارسی زبان شهر اصفهان می پردازد.
روش بررسی : بخش دستور زبان فرم MCDI کودکان نوپا طبق مطالعات رشد دستور زبان کودکان فارسی با فارسی تطبیق داده شد و سپس روایی محتوایی آن طبق شاخص نسبت روایی محتوا CVR(Content Validity Ratio) محاسبه شد. فهرست تطبیق یافته، توسط والدین 50 کودک 30 تا16 ماهه که به شیوه تصادفی از 10 مرکز بهداشت در شهر اصفهان انتخاب شده بودند، تکمیل شد و پایایی بازآزمون نیز پس از دو هفته برای 20 نفر از نمونه ها به دست آمد.
یافته‌ها:CVR محاسبه شده برای بیش از نیمی آیتم ها قابل قبول بود. نهایتا آیتم هایی با CVR کمتر طبق نظر متخصصان اصلاح شدند. تمام زیر مجموعه های اصلاح شده به جز یک قسمت ثبات درونی بالا(بیش از 72/0) و پایایی بازآزمون بالا( 79/0 و بیشتر) نشان دادند.
نتیجه‌گیری: بخش دستور زبان از فرم دوم MCDI - تطبیق یافته با زبان فارسی- ارزیابی اکثر مهارت های دستوری کودکان فارسی زبان را به خوبی پوشش می دهد و روایی و پایایی مطلوبی برای ارزیابی دستور زبان کودکان نوپا و نیز استفاده در سایر مطالعات دارد.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb