زمینه و هدف: دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی در خودتنظیمی رفتاری مشکل دارند. این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی تمرینات تمرکزی و خودتنظیمی بر کاهش نشانهها و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بیشفعال انجام شده است.
روشبررسی: روش این مطالعه، شبهآزمایشی و طرح پیشآزمون-پسآزمون چندگروهی با گروه کنترل است. جامعهٔ مطالعهشده دانشآموزان بیشفعال سنین ۷ تا ۱۰ساله مقطع ابتدایی شهرستان یزد بودند. در این تحقیق از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. تعداد ۹۵ نفر بهصورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش ۶۵ نفر و یک گروه کنترل ۳۰ نفر) جایگزین شدند. باتوجه به اُفت آزمودنیها برای هر یک از گروهها ۳۰ نفر آزمودنی و در مجموع (نمرات) ۹۰ نفر آزمودنی محاسبه گردید. ابزارهای سنجش در این تحقیق نمرات پیشرفت تحصیلی که معلمان برای دانشآموزان در نظر گرفته و پرسشنامهٔ تشخیصی اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود. همچنین از روشهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی مانند آزمون لوین و تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که آموزش تمرینات تمرکزی و خودتنظیمی بر کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به این اختلال مؤثر است (۰٫۰۱>p).
نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای تحقیق، شایسته است از آموزش تمرینات تمرکزی و خودتنظیمی در جهت کاهش نشانههای این اختلال و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعال استفاده گردد.