جلد 6 -                   ‫جلد (6): 137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Danesh M, Abdi R. A Comparison of The Intelligence Profile and Social Skills in Students With and Without Dyscalculia. MEJDS. 2016; 6 :137-145
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-436-fa.html
دانش مینا، عبدی رضا. مقایسهٔ «نیم‌رخ هوشی» و «مهارت اجتماعی» در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی و دانش‌آموزان عادی. مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :137-145

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-436-fa.html


1- کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه؛
2- دکترا استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده:   (7008 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به‌منظور مقایسهٔ نیم‌رخ هوشی و مهارت‌های اجتماعی در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی و دانش‌آموزان عادی صورت گرفت.
روش بررسی: این پژوهش از نوع علّی-مقایسه‌ای بود. جامعهٔ آماری را کلیهٔ دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی و دانش‌آموزان عادی شهر اهر تشکیل می‌داد. نمونهٔ این پژوهش شامل ۴۹ دانش‌آموز دارای اختلال ریاضی و هم‌چنین ۵۰ دانش‌آموز عادی بود. دانش‌آموزان دارای اختلال به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس و دانش‌آموزان عادی از میان دانش‌آموزان مدارس عادی، به عنوان گروه مقایسه و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و موردمقایسه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس هوش تجدیدنظرشدهٔ وکسلر کودکان و پرسش‌نامهٔ مهارت‌های اجتماعی ماتسون استفاده شد. داده‌های پژوهش با آزمونT برای دو گروه مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری، تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: بین هوش کلّی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی و دانش‌آموزان عادی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. بین نیم‌رخ هوش غیرکلامی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی و دانش‌آموزان عادی تفاوت معنی‌دار وجود داشت و با بررسی میانگین نمرات ترازشدهٔ دو گروه در خُرده‌آزمون‌های هوش غیرکلامی، تفاوت معنی‌دار در تمام مؤلفه‌های هوش عملی مشاهده شد (۰٫۰۰۱>p). بین هوش کلامی دو گروه تفاوتی نبود. بین دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی و دانش‌آموزان عادی در مهارت اجتماعی کل، تفاوت معنی‌دار مشاهده شد و با بررسی میانگین تمام مؤلفه‌های مهارت اجتماعی، به غیر از مؤلفهٔ خودبرتربینی تفاوت معنی‌دار مشاهده شد (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از این پژوهش، ضمن اینکه بر ضعف مهارت‌های اجتماعی افراد دارای اختلال ریاضی در بیش‌تر مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی تأکید می‌کند، بر لزوم توجه و پرورش مهارت اجتماعی در برنامهٔ آموزشی و توان‌بخشی برای این گروه از دانش‌آموزان صحه می‌گذارد.
متن کامل [PDF 606 kb]   (632 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb