جلد 6 -                   ‫جلد (6): 0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faramarzi S, Yarmohamadian A, Malekpour M, Shirzadi P, Qasemi M. The Effect of Neuropsychological Interventions on Language Performance in Preschool Children with Specific Language Impairment (SLI): A single subject study. MEJDS. 2016; 6
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-430-fa.html
فرامرزی سالار، یارمحمدیان احمد، ملک پور مختار، شیرزادی پرستو، قاسمی مسلم. بررسی تاثیر مداخلات عصب روانشناختی بر عملکرد زبانی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال زبانی خاص(SLI): پژوهش مطالعه موردی . مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 ()

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-430-fa.html


1- استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص
2- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص
4- کارشناس ارشد گفتاردرمانی
چکیده:   (8994 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر عملکرد زبانی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال زبانی خاص(SLI) بود. روش بررسی: در این پژوهش از روش مطالعه موردی استفاده شد. به این منظور از بین کلیه کودکان پیش دبستانی دارای اختلال زبانی خاص(SLI) در سال 1392 در شهر اصفهان که به کلینیک های گفتاردرمانی مراجعه کرده بودند، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش 5 کودک انتخاب شد. هر کودک بعد از چهار جلسه خط پایه، طی ده جلسه مداخلات عصب روانشناختی را دریافت و یک ماه پس از پایان مداخله، سه جلسه تحت آزمون پیگیری قرار گرفت. ابزارهای این پژوهش برای گردآوری داده ها در موقعیت خط پایه، مداخله و پیگیری شامل آزمون رشد زبان(TOLD-P:3)، مقیاس هوشی وکسلر کودکان نسخه چهارم(WISC-IV) و مصاحبه بالینی بود. یافته ها: نتایج نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار داده ها و بر اساس شاخص های آمار توصیفی ، مداخله مورد نظر در مورد هر پنج آزمودنی اثربخش بوده است( به ترتیب با PND 100، 90، 90، 90 و 100 برای آزمودنی های شماره 1، 2، 3، 4 و 5). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهدکه با مداخلات عصب روانشناختی عملکرد زبانی کودکان SLI بهبود می یابد و می توان از این روش به عنوان یک روش مداخله ای و درمانی در آموزش و توانبخشی کودکان دارای اختلال زبانی خاص استفاده نمود.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb