جلد 6 -                   ‫جلد (6): 304 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faramarzi S, Yarmohamadian A, Malekpour M, Shirzadi P, Qasemi M. The Effect of Neuropsychological Interventions on Language Performance in Preschool Children with Specific Language Impairment (SLI): A Case study. MEJDS. 2016; 6 :304-316
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-430-fa.html
فرامرزی سالار، یارمحمدیان احمد، ملک پور مختار، شیرزادی پرستو، قاسمی مسلم. بررسی تأثیر مداخلات عصب‌روان‌شناختی بر عملکرد زبانی کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال زبانی خاص(SLI): مطالعهٔ ‌موردی . مجله مطالعات ناتوانی. 1395; 6 () :304-316

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-430-fa.html


1- استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص دانشگاه اصفهان
2- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص دانشگاه اصفهان
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان
4- کارشناس ارشد گفتاردرمانی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان
چکیده:   (10165 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخلات عصب‌‌روان‌شناختی بر عملکرد زبانی کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال زبانی خاص (SLI) است. 
روش‌بررسی: این پژوهش به روش مطالعهٔ ‌موردی بود. به‌این‌منظور از بین تمامی کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلال زبانی خاص (SLI) در سال ۱۳۹۲ مراجعه‌کننده به کلینیک‌های گفتاردرمانی در شهر اصفهان، بااستفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و باتوجه به ملاک‌های ورود به پژوهش، پنج کودک انتخاب شد. هر کودک بعد از چهار جلسه خط پایه، طی ده جلسه مداخلات عصب روان‌شناختی را دریافت و یک‌ماه پس از پایان مداخله، سه‌جلسه تحت آزمون پیگیری قرار گرفت. ابزارهای این پژوهش برای گردآوری داده‌ها در موقعیت خط پایه و مداخله و پیگیری شامل آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) و مقیاس هوشی وکسلر کودکان نسخهٔ چهارم (WISC-IV) و مصاحبهٔ بالینی بود. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد طی تحلیل دیداری نمودار داده‌ها و براساس شاخص‌های آمار توصیفی، مداخلهٔ مد‌نظر برای هر پنج آزمودنی اثربخش بوده است (به‌ترتیب با PND: ۱۰۰، ۹۰، ۹۰، ۹۰ و ۱۰۰ برای آزمودنی‌های شمارهٔ ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵). 
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد با مداخلات عصب‌‌روان‌شناختی، عملکرد زبانی کودکان SLI بهبود می‌یابد و می‌توان از این روش به‌عنوان روش مداخله‌ای و درمانی در آموزش و توان‌بخشی کودکان دارای اختلال زبانی خاص استفاده کرد.
 

متن کامل [PDF 942 kb]   (881 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb