جلد 6 -                   ‫جلد (6): 62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار دانشگاه پیام‌نور
چکیده:   (2085 مشاهده)

هدف: پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش الگوی شادکامی فوردایس بر رضایت زناشویی مادران دارای فرزند پسر عقب‌ماندهٔ ذهنی آموزش‌پذیر در شهر اندیمشک انجام گرفت.

روش‌بررسی: در این مطالعه‌ٔ نیمه‌آزمایشی، نمونهٔ بررسی‌شده شامل مادران در دسترس دارای فرزند پسر عقب‌ماندهٔ ذهنی آموزش‌پذیر زیرنظر آموزش‌وپرورش شهر اندیمشک با حجم ۳۰ نفر بود که به‌صورت داوطلبانه برای همکاری شرکت کردند. پس از آن به‌صورت تصادفی ۱۵ نفر به‌عنوان گروه آزمایش و ۱۵ نفر به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. پیش‌آزمون با استفاده از پرسشنامهٔ رضایت زناشویی انریچ از هر دو گروه به عمل آمد و سپس الگوی شادکامی فوردایس به گروه آزمایش طی ۱۲ جلسهٔ ۷۵ دقیقه‌ای آموزش داده شد. در نهایت داده‌های به‌دست‌آمده با روش‌های آماری توصیفی و تحلیل کواریانس تجزیه‌و‌تحلیل شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش الگوی شادکامی فوردایس بر رضایت زناشویی این مادران مؤثر بوده است (۰٫۰۰۱>p).

نتیجه‌گیری: می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که آموزش الگوی شادکامی فوردایس در افزایش رضایت زناشویی مادران دارای پسر عقب‌ماندهٔ ذهنی آموزش‌پذیر مؤثر بوده است و می‌توان از این روش برای بهبود کیفیت زندگی خانواده‌های دارای کودک عقب‌ماندهٔ ذهنی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 281 kb]   (317 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۱۱